L’ús del català a l’aula ha disminuït un 15% en els últims 15 anys

El Departament d’Educació presenta un pla per impulsar el català als centres escolars

Actualment, només un 39% de l'alumnat es dirigeix en català al professorat, quan el 2006 la xifra era del 56%. Per fer front a aquesta situació, el Departament d'Educació ha anunciat que posarà en marxa el Pla de promoció de l'ús de la llengua catalana a partir d'aquest curs 2021-2022. Aquesta iniciativa preveu començar de forma pilot a 200 escoles i instituts de Catalunya amb la intenció d'augmentar l'ús del català als centres educatius.

El pla proposa crear grups impulsors formats per docents dels diferents nivells educatius i un membre de l'equip directiu, amb l'acompanyament dels Equips d'assessorament en Llengua, Interculturalitat i Cohesió social (ELIC).

Com a pas previ, els centres recolliran evidències dels usos lingüístics a partir d'indicadors establerts que permeten elaborar actuacions concretes en funció de la seva situació particular.

A partir de la informació recollida pels grups impulsors a través dels indicadors de detecció, és comunicarà al professorat les accions convenients per millorar l'ús del català, tenint en compte les necessitats i la realitat específica de cada centre.

La prova pilot d'aquest pla s'implementarà aquest curs a 200 escoles i instituts de Catalunya amb la intenció d'arribar en menys de 4 anys a tots els centres públics i concertats. Anualment s'incorporaran aproximadament 1.000 centres, durant els 3 cursos vinents.

El català, en declivi a l'aula

L'ús del català de l'alumnat per adreçar-se als docents dins de la classe ha minvat els darrers anys. Actualment, tan sols un 39% de l'alumnat es dirigeix en català al professorat, quan el 2006 la xifra era del 56%.

També disminueix l'ús del català entre l'alumnat per a les activitats en grup. Si el 2006 el 67% dels alumnes es relacionaven sempre o gairebé sempre en català en les seves activitats grupals, el 2021 només ho fan el 21,4%.

Pel que fa a l'evolució de l'ús del català del professorat per dirigir-se a tot el grup, també hi ha hagut una disminució, ja que al 2006 el 63,7% del professorat s'adreçava al seu grup en català sempre o gairebé sempre, i al 2021 la dada ha minvat fins al 46,8%.

“Necessitem que funcioni aquest pla”

Segons Eulàlia Buch, cap de l'Àrea Social de la Plataforma per la Llengua, “el 2019 ja es va alertar de la situació a l'Estudi sociolingüístic als patis d'escoles i instituts de zones urbanes de Catalunya”. Buch insisteix que “tan sols el 35% dels alumnes de primària parlen en català i a secundària el 14%” i que “aquest fet revela la tendència que tenim al castellà”.

“Necessitem que funcioni aquest pla i que es faci consciència d'aquest declivi”, assegura la cap de l'Àrea Social de la Plataforma per la Llengua.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article