El Síndic demana que la coeducació es garanteixi en totes les etapes educatives

Durant el curs 2021/2022 la coeducació i l’educació afectivosexual només s’imparteix en un 21,4 % dels centres de primària i de secundària


Durant el curs 2021/2022 la coeducació i l’educació afectivosexual només s’imparteix en un 21,4 % dels centres de primària i de secundària, segons un estudi impulsat pel Síndic Greuges. Amb l’objectiu de garantir el dret d'infants i adolescents a rebre educació afectivosexual en els centres educatius, l'any 2017, el Síndic va adreçar al departament d'Ensenyament un seguit de recomanacions en aquesta línia. Per la seva banda, el Departament va comprometre’s a desenvolupar un projecte que ajudés els centres educatius a treballar explícitament la coeducació i l'educació afectivosexual. Els resultats, però, demostren que, actualment, la coeducació no està plenament garantida a les aules. Per aquest motiu, l’organisme torna a demanar al Departmaent que la faci efectiva.

Entre altres, les recomanacions del Síndic van enfocades a promoure i implementar de manera integral l'educació afectivosexual obligatòria i continuada durant les etapes d'educació infantil, primària, secundària i batxillerat, desenvolupar mesures per garantir el dret de tot l'alumnat a rebre informació adequada sobre la diversitat de gènere i l'orientació sexual en els llibres de text i en altres materials educatius o promoure actuacions d'informació i sensibilització sobre diversitat sexual i de gènere adreçades a l'alumnat, als equips docents, a les famílies, i també a les entitats esportives i de lleure que atenen infants i joves, amb la col·laboració d'entitats especialitzades.

El curs 2019/2020, el projecte proposat per Educació havia d’arribar a 300 centres i el 2020/2021, a tots els centres públics de Catalunya i als concertats que s’hi volguessin afegir. Tanmateix, el curs 2021/2022 només s'imparteix en un 21,4 % dels centres de primària i de secundària. “A més, és de caràcter voluntari, de manera que tant els centres públics com els concertats que vulguin seguir-lo han de sol·licitar-ne expressament l’adhesió”, ha explicat el Síndic en un comunicat.

Paral·lelament, el Consell Assessor Jover (CAJ) del Síndic, integrat per joves entre 14 i anys provinents de diversos centres educatius de Catalunya, ha assenyalat mancances en la formació rebuda en els seus respectius centres, ja que s'ha centrat només en els aspectes reproductius i de prevenció de malalties de transmissió sexual. En aquest sentit, han demanat al Síndic que traslladi als poders públics “que cal que la formació afectivosexual sigui holística i que aprofundeixi sobre aspectes relacionats amb el respecte, el gènere, l'autoestima, la llibertat, la identitat i preferència sexual, les diferències entre sexe i gènere, les relacions afectives i sexoafectives, la passió, el plaer i sobretot els drets”.

En la mateixa línia s’hi ha pronunciat la Xarxa Europea de Defensors dels Infants (ENOC), que recomana que s'inclogui educació afectivosexual d'alta qualitat obligatòria dins de l'educació infantil, primària, i secundària; que els professors, amb el suport d'actors externs, tinguin una formació adequada i continuada que els permeti acompanyar els alumnes i respondre davant situacions concretes, i que s’enforteixin la qualitat i la disponibilitat dels serveis de salut sexual, especialment dels professionals de la salut.

En un pas més, l'ENOC insta els governs a prendre mesures efectives per promoure i implementar de manera integral l'educació afectivosexual d'infants i adolescents i a incloure en els seus informes periòdics al Comitè dels Drets de l'Infant de les Nacions Unides referències a les accions realitzades a aquest efecte.

Per tot l’anterior, el Síndic demana al Departament d’Educació que  introdueixi “plenament” la coeducació a les aules per garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per erradicar l'homofòbia, la bifòbia i la transfòbia, que impulsi el pla Coeduca't, i que la coeducació i l'educació afectivosexual sigui obligatòria i transversal durant les etapes d'educació infantil, primària, secundària i batxillerat.

A més, el Síndic també demana que en el disseny de les mesures hi participi l’alumnat, i també proposa sistematitzar dades sobre la qualitat i el nivell d'educació afectivosexual de l'alumnat en els centres educatius a fi de valorar el desenvolupament de serveis, plans específics i/o impulsar estratègies de comunicació.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article