Crear ceràmica per compartir a taula: el projecte d’art col·laboratiu que uneix a joves migrants i estudiants de disseny

Les peces de ‘L’art de la nostra taula’ estaran exposades fins aquest cap de setmana al Museu de Disseny de Barcelona 


Unir expressió artística i una taula. Dos àmbits en els quals és ràpid que caiguin barreres i prejudicis, perquè res ens agermana tant com l’art i compartir bons moments al voltant d’una taula. Aquesta és l’essència de ‘L’art de la nostra taula’, un projecte d’art col·laboratiu que han realitzat 22 joves migrants, alumnes de la Fundació Adsis, i 12 estudiants d’EINA, Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona.

La iniciativa ha estat impulsada per Adsis i EINA, PassWork-Centre de Noves Oportunitats de Barcelona, així com pel Museu del Disseny de Barcelona, a on es pot visitar una exposició que recull les peces resultants del projecte. L’entrada és gratuïta, i la mostra romandrà oberta al públic fins aquest 23 de gener.  

Aquest projecte ha volgut unir la creació, l’educació i el disseny, al voltant de l’àmbit temàtic de “l’art de la taula”, “un ritual que s’ha convertit en un espai de comunicació i convivència i que entén les taules com espais de vida on ens trobem, connectem, compartim i creem vincles”, apunten des de la Fundació Adsis.

D’altra banda, la ceràmica ha estat la tècnica escollida per l'ancestralitat que evoca al voltant del menjar en totes les cultures. No en va, les peces de ceràmica han estat escollides per acompanyar als àpats des de fa mil·lennis. 

Així, els joves nouvinguts i els futurs dissenyadors, estudiants de l'assignatura de Pedagogies del Disseny, han creat peces de ceràmica al voltant de la simbologia de compartir la taula. D’aquesta manera, la creació artística ha teixit llaços entre els i les joves que s'han solidificat en les peces de ceràmica. “En un procés integral, l’alumnat de Fundació Adsis ha pogut descobrir i posar en joc competències pròpies, fer nous aprenentatges sobre processos artesanals i industrials, conèixer un nou àmbit laboral i generar noves relacions”, detallen des de la fundació. 

Des del Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona creuen que en posar en relació el disseny i la pedagogia, la capacitat de transformació del disseny augmenta “i s’orienta cap a un benestar sostenible i accessible per a qualsevol estrat de la societat”, argumenten. “En aquesta taula farem de l’àpat un ritual en el que seran igual d’importants les històries d’alguns dels estris que utilitzarem, les històries del menjar que els hi donaran vida i les nostres històries, les d’aquells qui formem part d’aquest regal”, expliquen.

A més a més, diuen des del centre d’art, “el pensament propi del disseny juntament amb els sabers de l’educació social”, han estat els encarregats de mediar un seguit de processos d’aprenentatge “per a contribuir a la millora de la vida d’un grup de joves migrants que estan o han estat sota la tutela de l’administració pública”.





 

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article