Les desigualtats socials, factor clau en l’abandonament escolar prematur a secundària

La pandèmia ha accentuat aquesta problemàtica, segons les conclusions del projecte europeu Crossroads, coordinat per la UVic-UCC


L'abandonament escolar prematur a l'educació secundària obligatòria i postobligatòria s'ha incrementat a conseqüència de la crisi sanitària per la Covid-19. Segons les conclusions del projecte Crossroads, coordinat pel Centre d'Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG) de la UVic-UCC, la pandèmia ha accentuat les desigualtats de classe, gènere o ètnia que impedeixen en molts casos que els i les adolescents puguin continuar amb els seus estudis.

“Les desigualtats, que poden ser molt variades i subtils, però que tenen elements comuns com són la classe social, el gènere i l'ètnia, són un impediment per continuar estudiant”, explica la investigadora principal del projecte, Mar Binimelis-Adell.

Tot i que el risc d'abandonament escolar prematur derivat de les desigualtats socials ja existia abans de la pandèmia, la crisi sanitària de la Covid-19 ha incrementat aquest risc, sobretot perquè alguna part de l'alumnat no ha pogut tenir accés a l'ensenyament a distància, a conseqüència de la manca de connexió a la xarxa l'absència de dispositius amb connexió en determinades famílies o l'estrès que pateixen les llars amb un baix nivell d'ingressos o amb problemes d'habitatge, entre altres situacions de vulnerabilitat.

A més, des del projecte coordinat per la UVic-UCC subratllen que l'alumnat que necessita suport addicional a l'escola, com classes de recuperació o de reforç, ha vist com aquest suport extra s'ha interromput, incrementant d'aquesta manera també el risc d'abandonament escolar.

Per altra banda, la crisi sanitària per la Covid-19 també ha posat en perill el vincle amb els adults que acompanyen aquest alumnat a l'escola (professorat, tutors, psicòlegs...) i, amb el tancament dels centres escolars s'han incrementat situacions problemàtiques, com ara l'addicció a les pantalles, el consum de drogues, l'aïllament social, els trastorns de conducta o la manca de motivació.

Eines per al personal docent

Per fer front a aquestes situacions i intentar prevenir l'abandonament escolar prematur, el projecte Crossroads ha elaborat una guia que recull metodologies innovadores, estratègies i bones pràctiques dirigides al professorat per reduir l'abandonament escolar prematur en l'educació secundària obligatòria i postobligatòria.

Aquesta “caixa d'eines” consta, per una banda, d'un apartat teòric, on es defineixen els conceptes claus relacionats amb l'abandonament escolar i les desigualtats socials; i, per l'altra, una selecció de vuit experiències que ja s'han implantat als països socis del projecte Crossroads i que poden animar el professorat i els educadors i les educadores socials a reflexionar sobre els factors que intervenen en la reducció de l'abandonament escolar prematur.

El projecte Crossroads, finançat amb el programa Erasmus+ i coordinat pel Centre d'Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), va començar l'octubre de 2019 i finalitza aquest 31 de gener. La iniciativa ha agrupat diferents experiències i ha comptat amb la col·laboració de diversos socis: Pour la Solidarité (PLS) de Bèlgica, Fundacja Laboratorium Ziany (LZ) de Polònia i Udruga za ljudska prava i grandansku participaciju (PaRiter) de Croàcia.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article