El Consell Escolar entrega a Educació un document amb 67 propostes de millora per reforçar l’ús del català

El CEC vol que es prioritzi l’ús de continguts en català a l’aula però també en l’oferta cultural dirigida als joves


El president del Consell Escolar de Catalunya (CEC), Jesús Viñas, ha entregat aquest dimecres al conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, les propostes s'obre l'ús del català d'aquest ens. 

El ple del CEC va aprovar per unanimitat aquests propostes aquest dimarts a la tarda i són el resultat de nou mesos de treball analitzant l'ús del català en l'educació. Es tracta de 67 propostes de millora que afecten diferents àmbits, com l'escolar, el cultural o els mitjans de comunicació. Algunes d'aquestes són prioritzar l'ús de continguts en català per a l'aprenentatge a l'aula, fer palès que la preservació del català també s'emmarca en la lluita contra la segregació escolar i oferir una oferta cultural en català dirigida als joves.

Altres propostes són implementar píndoles transversals sobre l'ús social del català adreçades a tot el personal dels centres educatius, promoure el disseny de formacions sobre els rols dels perfils d'atenció educativa com a models lingüístics d'una escola inclusiva i millorar l'ús del català en la formació professional dual a l'empresa perquè sigui una llengua vehicular.

El CEC planteja també requerir, com Educació ja ha anunciat que farà, el nivell C2 de català per accedir a la docència.  

A més, proposa crear el Fòrum del CEC sobre l'ús del català al sistema educatiu, avaluar el model d'immersió lingüística i els projectes i programes vinculats, desenvolupar estratègies per dinamitzar el pati i els espais de migdia amb propostes lúdiques inclusives, transformar el model d'aula d'acollida en un projecte global de suport lingüístic i social de centre adequat a l'alumnat i posar a l'abast de tot el professorat una base d'experiències lingüístiques exitoses i la possibilitat de fer intercanvis o jornades per conèixer-les.

Per a concretar les propostes, el grup de treball ha mantingut una desena de reunions amb experts de diferents sectors i ha recollit les aportacions fetes durant la XXIX Jornada de reflexió del CEC sobre l’ús del català a l’educació, que es va fer el desembre passat.

Les propostes s'agrupen en sis apartats clau com són incrementar la consciència sociolingüística, la metodologia i la formació docent; implementar el projecte lingüístic de centre en tot el temps escolar, teixir xarxa d'activitats culturals de l'entorn i participació de les famílies, potenciar la creació de continguts audiovisuals i l'accés a plataformes digitals; revisar legislacions, acreditacions i polítiques lingüístiques; i crear el Fòrum del CEC sobre la llengua.

Més enllà de l'àmbit educatiu, el CEC proposa promoure la producció de continguts audiovisuals en català d'infants i joves, facilitar l'accés a activitats culturals amb un carnet educatiu de descomptes, garantir la presència del català en totes les plataformes, ràdios i televisions; programar un catàleg d'activitats de foment cultural en català i incloure noves formes d'oci com els esports electrònics en l'oferta cultural en català.

Cambray s'ha compromès a estudiar i analitzar les conclusions del grup de treball i també a fer-les arribar al conjunt del Govern per tal que els departaments competents en cada proposta les coneguin.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article