La pandèmia dispara les consultes de joves sobre salut mental i emocional

Els punts i les oficines de la Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil registren 28.391 demandes el 2021


La pandèmia de la Covid-19 ha disparat les consultes de joves sobre salut, especialment en l'àmbit mental i emocional. La Xarxa Nacional d'Emancipació Juvenil (XNEJ) va atendre durant l'any 2021 un total de 246.338 joves que van fer-hi fins a 300.506 de consultes sobre diferents temàtiques. D'aquestes, 28.391 van ser sobre salut, entre les quals destaquen les més de 6.300 en l'àmbit mental i emocional.

Les qüestions més sol·licitades van estar relacionades amb l'oferta formativa i educativa —amb un 29% de les consultes ateses—, seguides de les d'ocupació i treball –amb un 16%— i de salut, que es va enfilar fins a un 16%, un percentatge superior als dels darrers 3 anys —de vora l'11%— i d'anys anteriors —al voltant del 7%.

Així, al llarg de l'any passat els professionals de la XNEJ de la Generalitat van atendre 5.506 consultes sobre salut emocional i 817 més en l'àmbit de salut mental, unes xifres atribuïbles a la situació de pandèmia. “Són dades que posen de manifest el que venim dient fa temps i que reflecteixen diversos estudis com els que hem anat publicant des de Joventut, com són les clares implicacions per a la salut física i mental que la pandèmia ha tingut, especialment sobre la joventut”, recorda la directora general de l'Agència Catalana de la Joventut, Núria Ramon.

En aquest sentit, també indica que la situació excepcional per la Covid-19 i les xarxes de solidaritat que van néixer per fer-hi front —protagonitzades per molts joves— ja va fer que, per primera vegada, les consultes sobre participació se situessin gairebé com a qüestió més sol·licitada al llarg de l'any 2020. En total, 46.940 joves (56% de noies) van acudir el 2020 a la xarxa per informar-se de com poder intervenir a la comunitat de manera desinteressada i altruista.

Les consultes sobre les activitats d'educació en el lleure i recreatives se situen com la següent temàtica en nombre de consultes, amb un 11%, seguida de les qüestions de cultura (7%), cohesió social (7%), participació (5%), habitatge (4%), mobilitat, solidaritat i relacions internacionals (2%), turisme (1%), tecnologies de la informació i la comunicació (1%) i medi ambient i consum (per sota de l'1%).

Es recupera l'atenció presencial

La flexibilització de les restriccions per la pandèmia ha permès la XNEJ recuperar l'atenció presencial que el 2020 havia quedat reduïda al 54% de les consultes. Així, el 2021 ha registrat un 74% d'atenció als joves de manera presencial, mentre la resta de consultes s'han atès de forma telemàtica. En concret, un 18% s'ha atès per canals telemàtics (correu electrònic, xarxes socials, blocs, fòrums i altres canals digitals), mentre que el 8% restant s'ha fet per telèfon.

En relació amb el perfil dels usuaris, les noies representen el 54% de les persones ateses l'any passat, per un 45% de nois i un 0,5% de no binaris. Pel que fa a l'edat, els menors de 16 anys van ser el col·lectiu amb més consultes el 2020 amb un 36% de les consultes. El segueixen els inclosos en la franja de 16 a 20 anys (25%), seguits dels del grup dels joves entre 21 i 25 anys (14%), d'entre 26 i 29 (7%) i dels de 30 a 34 (4%). Finalment, un 14% de persones de 35 anys o més també van fer ús del servei per a qüestions relacionades amb la joventut.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article