El 57% dels catalans prefereix una escola basada en competències i treball per projectes

Institucions i professionals celebren que les famílies triïn un model que supera el de transmissió de coneixements i memorització


El debat sobre el model d’escola ha arribat a l’enquestes del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO). L’ens ha preguntat a les famílies catalanes quin tipus d’escola prefereix, i com es transmeten els aprenentatges a l’aula, i el 57% dels enquestats es decanta per una escola basada en competències i treball per projectes. Només el 27% aposta per un model de transmissió de coneixements i memorització.

Enmig del debat sobre el batxillerat per competències que s'estrenarà al curs que ve, la majoria dels enquestats avala aquest model. L'enquesta però no pregunta segons etapes educatives i fa referència al model d'escola en general. La preferència pel model d’escola basat en competències és majoritària en tots els grups preguntats, però especialment entre aquells que tenen nivells educatius més alts i entre les persones que s’ubiquen més a l’esquerra de l’espectre ideològic. 

D'altra banda, també s’ha preguntat sobre finançament, i els electors de tots els partits expressen significativament més suport a la compensació del finançament escolar per raons socioeconòmiques que no pas per raons d'origen. Els nivells més baixos de suport a la compensació es donen entre votants de PPC, Vox i Cs.

Altres resultats de l’enquesta és que el 76,2% dels preguntats creuen que els alumnes que s'esforcen són els que tenen bons resultats; però un 54,9% no comparteix que els alumnes que treuen males notes és perquè no s'esforcen prou; un 55,1% consideren que els alumnes de famílies amb més recursos tenen més facilitats; i un 53,4% dels catalans creu que tothom té les mateixes oportunitats de tenir èxit escolar. Malgrat això, un 76,8% coincideix que el fracàs escolar està molt condicionat per l'entorn familiar. Finalment, un 65,7% rebutja que els alumnes que no vulguin estudiar puguin deixar l'escola.

Aquests són alguns dels resultats d’una enquesta online realitzada pel CEO entre el 23 i el 28 de desembre a 1.992 persones residents a Catalunya. Es tracta d'una enquesta innovadora ja que el Centre d'Estudis d'Opinió pregunta sobre qüestions noves que són d'actualitat.

Demanda de les famílies 

Des del Fòrum Futurs de l’Educació, que aplega 36 escoles i instituts compromesos amb la transformació educativa i algunes i organitzacions com la Fundació Bofill, han celebrat la incorporació d’aquest assumpte en l’enquesta d’opinió, ja que, segons han apuntat en una nota de premsa, “mostra que el debat sobre el model d’educació del país és més viu que mai”. També es feliciten perquè les dades del CEO mostren que la tendència a promoure un aprenentatge competencial “no només és promoguda per les institucions i professionals del sector,sinó també és demandada per les famílies i la societat”.

Des d’aquesta plataforma, recorden que en els darrers anys desenes de milers de docents d’escoles i instituts han fet una aposta “molt ferma” pel model competencial, abordant canvis pedagògics i organitzatius “cap un enfocament que doni resposta als reptes que tenim com a societat avui dia i que superi el model transmissor i memorístic que no genera els aprenentatges necessaris per al món d’avui”. D’altra banda, recorden que diverses universitats han anunciat passes cap a la transformació del seu model educatiu.

Malgrat la celebració, del del Fòrum Futurs de l’Educació, però, adverteixen que el canvi de model d’aprenentatge requereix molt més que canviar el currículum i els indicadors d’assoliment. “És un repte enormement complex, que només serà possible si es posen en marxa accions sistemàtiques i escalables dirigides a la capacitació dels docents i a la transformació acompanyada de cada centre, des d’uns estàndards clars de qualitat educativa”, recorden.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article