Un 35% dels adolescents trien estudis que no coincideixen amb els seus interessos reals

Un estudi de la UAB permet idear una nova metodologia d’orientació acadèmica per evitar una presa de decisions equivocada


Un estudi de la UAB mostra que el 35% dels joves trien estudis presumptament vocacionals que no coincideixen amb les seves preferències reals. El treball, liderat pels investigadors Ramon Cladellas i Antoni Castelló, ha permès mesurar de manera independent els interessos vocacionals implícits dels explícits en joves adolescents a partir d'un conjunt d'eines informàtiques que afavoreixen la detecció dels veritables interessos i dificulta el falsejament de la informació.

Les eines d'orientació acadèmica tradicional, expliquen els investigadors, poden temptar els joves a “ometre les seves veritables preferències i ajustar la seva resposta a allò que és presumiblement desitjable o socialment ben valorat”.

En l'estudi han participat 300 estudiants de 4rt d'ESO de centres de l'àrea de Barcelona i només en un 25% dels casos la coincidència entre els interessos explícits i implícits va ser total. En aquest sentit, els investigadors del Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació de la UAB alerten que la presa de decisions equivocades en l'adolescència pot tenir repercussions emocionals i de salut mental al llarg de la vida.

L'investigador Antoni Castelló avisa que els “factors externs” tenen un fort impacte en la presa de decisions: “Quan només es consideren els interessos explícits, se sol raonar en termes d'ingressos o prestigi de la professió, mentre que els interessos implícits repercuteixen en la satisfacció per la feina i la dedicació a la mateixa”. En aquest sentit, apunta que el fet de no considerar els interessos implícits fa disminuir el rendiment i la qualitat de vida.

L'aplicació principal del conjunt d'eines que els investigadors van dissenyar per a l'estudi és un programa que permet identificar els interessos implícits i mesurar variables gairebé impossibles de mesurar amb l'orientació acadèmica tradicional. L'objectiu, detalla Ramon Cladellas, és “reduir la indecisió i augmentar el pes de les preferències implícites en l'equació de la decisió”. D'aquesta manera, afegeix, s'augmenta la possibilitat de fer una “bona elecció”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article