Els docents surten al carrer: “Ens estem jugant el futur de l’educació”

Reclamen invertir el 6% del PIB i revertir les retallades en el primer dels cinc dies de vaga convocats pels sindicats

Els canvis al currículum, la ingerència de fundacions privades en les decisions que pren el Departament d'Educació, l'incompliment de l'acord per destinar un 6% del PIB per a revertir les retallades del sector i la manca de diàleg amb les i els professionals a l'hora de prendre mesures. Aquestes són algunes de les raons que han portat al personal docent a participar aquest dilluns en la primera de les cinc jornades de vaga que han convocat els sindicats. “Ens estem jugant el futur de l’educació a Catalunya”, assegura una del miler de professores que han participat en la manifestació que s’ha realitzat a Barcelona. 

Des d’aproximadament les deu del matí, diverses columnes de docents desfilaven pels carrers de Barcelona (com el Passeig de Gràcia, el carrer Aragó o l’avinguda Diagonal) amb pancartes, petards i xiulets en direcció als Jardinets de Gràcia, on començava la manifestació unitària del primer dia de vaga convocat pels sindicats majoritaris del sector educatiu. La primera jornada de protestes de cinc que es faran en total al llarg del mes de març per reclamar una educació pública i de qualitat. 

“La nostra educació pública i de qualitat està sent manipulada perquè deixi de ser de qualitat i deixi de ser pública”, apunta l’Analía, una professora de l’Institut El Joncar del Poblenou que estava present aquest dilluns a la manifestació a Barcelona, on s'han vist moltes pancartes que reclamaven el 6% del PIB per revertir unes retallades que fa anys que han de fer front al sector. 

Segons l’Arnau, un professor de l’Institut Bernat Metge, del barri de la Verneda i la Pau, aquestes retallades han fet que des de fa massa anys el personal de les escoles i instituts públics estigui sobrecarregat de feina, per les ràtios altes i la manca de personal. “A sobre, el conseller ens ha imposat un nou currículum a secundària, que redueix hores de totes les matèries, menys de religió, i promou que els docents donin matèries que no són de la seva especialitat”, assenyala. 

Els canvis al currículum, de fet, és un dels motius més mencionats quan es pregunta a les docents pels motius pels quals fan vaga. Així ho creu el Jordi, cap d’estudi a l’Institut Barri Besòs, del districte de Sant Martí, per qui aquests canvis del currículum no s’han informat ni a les direccions ni als claustres i s’estan intentant imposar unilateralment. 

Precisament, el fet que el departament d’Educació no consulti amb el professorat abans de prendre mesures que afecten la feina docent és un altre dels malestars que expressen les professionals que aquest dilluns han fet vaga. “Estem fartes d’adonar-nos de tots els canvis de les nostres condicions laborals a través del telediari. Els professionals no són consultats per decidir cap a on tira el sector”, critica una professora d’un institut del Poblenou, qui a més ressalta que cada dos anys s’han d’adaptar a un nou currículum i això dificulta encara més la seva feina. 

Les i els docents que han participat en aquesta primera jornada de vaga insisteixen també en el fet que els canvis en el calendari escolar per al pròxim curs no és el motiu principal pel qual han convocat aquestes jornades de protesta; tot i que sí que és un tema que els hi preocupa. L’Arnau assenyala que avançar la data d’inici del curs redueix el temps que disposa el professorat per a preparar les aules, els materials, els recursos, la programació i coordinar-se entre ells; un fet que és especialment important si es té en compte que cada any canvia prop del 40% o 50% de la plantilla, segons denuncien altres professores. 

“De la mateixa manera que quan es para i es recull una taula a un restaurant algú ha d'haver treballat abans de parar taula i després de recollir-la, en el cas del professorat passa exactament el mateix: no treballem només l'hora que estem davant els alumnes, sinó moltes hores més”, destaca el Jordi.

Els canvis al currículum escolar és un dels principals motius que ha portat als docents a la vaga | Augusto Magaña

Els sindicats critiquen els serveis mínims

Aquest dilluns hi ha hagut un seguiment de la primera jornada de vaga del 31,3% a primària i del 8,7% a secundària, segons les dades del departament d’Educació. Unes dades que disten molt de les que ha comunicat el sindicat USTEC, que assenyala que hi ha hagut un seguiment d’entre el 60% i el 75% en general per a aquest primer dia dels cinc dies de vaga que s’han convocat aquest març. 

Xavier Díez, membre del Consell Escolar de Catalunya en representació d’USTEC, ha criticat que els serveis mínims establerts pel departament “són abusius”. Des de la Federació d’Educació de CCOO han calculat que al voltant d’un 20% dels 120.000 docents convocats a vaga no podrien participar en la primera jornada a causa dels serveis mínims decretats pel departament; una xifra que en el cas del sector del lleure educatiu pujava fins al 50%. A més d’una persona de l’equip directiu de cada centre, els serveis mínims contemplaven un mínim d’un docent per cada tres unitats o aules a infantil, primària i secundària.  

Díez ha ressaltat que de moment no hi ha cap via de diàleg obert amb el Departament d’Educació per aturar la convocatòria de cinc dies de vaga i ha afirmat que continuen demanant la dimissió del conseller Josep González-Cambray, perquè “no només és contraproduent des del punt de vista polític, sinó que tècnicament tampoc té les competències per fer de conseller d’Educació”. 

Per altra banda, la secretària general de la Federació d'Educació de CCOO de Catalunya, Teresa Esperabé, ha destacat que amb aquesta convocatòria de vaga el que es vol és “revertir cada retallada” i reclamar “més recursos per l’educació inclusiva, l’homologació de les treballadores docents de l’escola concertada, el decret de menjadors del lleure educatiu i pel personal laboral”. 

De moment, es mantenen els tres dies de vaga convocats pels sindicats per a aquesta setmana (15, 16 i 17 de març), així com els dos dies de vaga de finals de març (29 i 30). Tot i això, les direccions dels centres públics de primària i secundària de Barcelona, per exemple, han consensuat participar només a la jornada d’aquest dilluns. La majoria dels i les professionals consultades pel Social.cat han assegurat que tenien previst participar, com a mínim, als primers tres dies de protestes.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article