El centre per a persones amb addiccions i l’escola Mas Casanoves han de conviure, segons els síndics de greuges

Les sindicatures de Catalunya i Barcelona demanen mesures perquè l’emplaçament de l’equipament no tingui efectes negatius sobre les matriculacions


El Síndic de Greuges de Catalunya i la Sindicatura de Greuges de Barcelona consideren que es pot compatibilitzar la instal·lació d'un centre d'acollida per a persones sense llar amb addiccions al Baix Guinardó amb el projecte educatiu de l'escola Mas Casanovas, ubicada a poca distància de l'equipament. Tot i això, ambdues institucions demanen a les administracions competents que prenguin mesures per evitar que el funcionament d'aquest servei tingui efectes negatius sobre les matriculacions al centre educatiu.

Una trentena de pares i mares d'alumnes d'aquesta escola van presentar queixes a les sindicatures de greuges de Catalunya i Barcelona per la instal·lació del centre d'acollida per a persones sense llar amb addiccions en l'entorn del centre educatiu. En concret, les famílies, el veïnat i l'escola han expressat la seva preocupació perquè temen que l'emplaçament d'aquest equipament pugui incidir negativament en la trajectòria recent del centre educatiu, on asseguren que s'ha treballat molt els últims anys per donar un impuls a les matriculacions.

No obstant això, des d'ambdues sindicatures han assenyalat que l'experiència en una altra zona de Barcelona ha permès constatar que no necessàriament la implantació d'un centre d'aquest tipus ha de suposar un impacte negatiu sobre la demanda social d'una escola, ja que, en aquell cas, l'escola més propera, ubicada just al costat del centre, va incrementar el nombre de sol·licituds l'any següent.

A més, els síndics de greuges també han subratllat que els centres d'acollida per a la recuperació de persones sense llar amb addiccions són serveis destinats a l'atenció sociosanitària de persones en situació de vulnerabilitat i a garantir els seus drets bàsics, i que la ubicació d'aquests centres en zones urbanes és necessària per promoure l'accessibilitat i la normalització de la seva atenció.

Tot i això, ambdues institucions han reconegut que les administracions han d'analitzar quin impacte generen sobre els drets de terceres persones, a fi d'adoptar les mesures compensatòries o preventives necessàries i valorar si hi ha alternatives d'ubicació que el minimitzin. Tenint en compte, sobretot, que l'escola en qüestió és un centre amb el 41,3% de l'alumnat amb necessitats educatives específiques; un fet que pot comportar que la ubicació del centre d'acollida al costat de l'escola pugui afectar la imatge d'aquesta, si s'identifica com un fet negatiu per part de les famílies de la zona.

Mesures que s'han implementat

De moment, les administracions implicades ja han començat a prendre mesures per intentar reduir el conflicte entre veïns, famílies d'alumnes i usuaris del centre d'acollida. L'Ajuntament de Barcelona, per exemple, ha elaborat un pla específic per a l'escola en relació amb la implantació del centre d'acollida, que, entre altres actuacions, preveu un treball amb l'equip directiu de l'escola.

Així mateix, el consistori ha posat els mitjans per assegurar la presència de dues mediadores als voltants de l'escola per atendre les inquietuds de les famílies en els horaris d'entrada i sortida escolar, i manifesta que coordinarà els serveis de neteja, Guàrdia Urbana i Mossos d'Esquadra perquè la zona pròxima a l'equipament sigui un entorn segur.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article