Un any després del conveni amb Endesa, les famílies vulnerables tornen a acumular deutes

La Taula del Tercer Sector i l’APE denuncien que la Generalitat encara no ha desplegat el fons d’atenció solidària per fer front als impagaments de factures a partir de 2021


Un any després de la signatura del conveni entre la Generalitat i Endesa per donar resposta als casos de pobresa energètica, les entitats socials alerten que s'han de prendre mesures urgents per evitar que les famílies en situació de vulnerabilitat tornin a acumular deutes inassumibles per a elles. La Taula d'Entitats del Tercer Sector i l'Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) exigeixen a l'administració i a l'empresa subministradora que compleixin amb tots els compromisos que han assumit i, sobretot, que posin en marxa el fons d'atenció solidària per fer front als impagaments d'aquestes famílies tan aviat com es pugui.

La portaveu de l’APE, Maria Campuzano, recorda que al conveni que es va signar l’any passat s'estableix la condonació dels deutes acumulats entre el 2015 i el 2020; però destaca que encara no s’ha avançat en la resolució dels impagaments de factures per part de famílies en situació de vulnerabilitat a partir de l’1 de gener de 2021. Campuzano subratlla que moltes famílies tornen a trobar-se en una situació molt angoixant, ja que “no poden fer front a aquests pagaments, en un moment d’escalada de preus molt gran”. 

Per aquest motiu, tant l’APE com la Taula apunten que és de vital importància que la Generalitat es comprometi a desenvolupar el fons d’atenció solidària recollit a l’acord amb Endesa, el qual s’ha de finançar com a mínim en un 50% per les companyies subministradores i, com a màxim, en un 50% per l’administració. Aquest mecanisme, que encara no s’ha posat en marxa un any després de l’acord, hauria de servir per prevenir i fer front als impagaments de famílies en situació de vulnerabilitat que s’hagin produït a partir de 2021. En aquest sentit, la presidenta de la Taula, Francina Alsina, assenyala que és “imprescindible que l’acord es desplegui al 100%”, ja que “ni molt menys hem espremut tota la seva potencialitat”.

Una altra de les mesures recollides al conveni i que encara no s’han posat en marxa de forma generalitzada són els comptadors socials, dels quals només s’han instal·lat una quinzena a tota Catalunya, segons les entitats. Campuzano recorda que els comptadors socials són una mesura que serveix per donar una alternativa a les famílies que viuen en immobles ocupats perquè puguin accedir al subministrament elèctric de forma segura, però critica que “hi ha municipis que no coneixen que existeix el procediment” i d’altres que estan posant traves burocràtiques per motius ideològics, com pot ser a través de no empadronar a les persones que viuen en habitatges ocupats o no tramitant els certificats de serveis socials. 

Ampliar el bo social i els convenis

Endesa té 35.350 clients amb certificat de vulnerabilitat acreditat per serveis socials i, d’aquests, només 9.246 tenen el bo social per a persones vulnerables, un 25% del total d’usuaris potencials; segons les dades de l’empresa que ha avançat SER Catalunya, que a més calcula que el deute acumulat l’any passat va ser de 19 milions d’euros.

Campuzano ressalta que hauria de ser la Generalitat qui pogués garantir la condonació dels deutes i demana a l’administració que “s’asseguri que tota la gent que tingui dret a la condonació”, però també assegura que Endesa hauria de col·laborar per informar a la població sobre les alternatives que tenen i que en cap cas hauria de tallar el subministrament abans de fer-ho, com tenen constància que s’ha fet en alguns casos.

A més, la presidenta de l’APE explica que s’estan trobant amb persones que, tot i tenir un contracte d’electricitat en el mercat regulat i tenir un bo social del 70%, estan rebent factures amb imports que superen el doble dels de l’any anterior. Un fet que, segons Campuzano, es produeix perquè “el bo social té uns límits de consum molt baixos”, que se superen en els mesos d’hivern i, per tant, aquestes famílies perden les bonificacions a les quals tenen dret.

La presidenta de l’APE també destaca que cal que es despleguin tots els mecanismes recollits al conveni amb Endesa i que s’arribin a acords amb altres empreses subministradores, com més aviat millor. Segons els càlculs de les entitats socials, si se signessin convenis amb Naturgy i Iberdrola es podria arribar a cobrir les necessitats del 85% de les famílies en situació de vulnerabilitat de Catalunya. 

Calen mesures estructurals

Tant des de l’APE com des de la Taula asseguren que tot i que els convenis amb les companyies són una bona eina, no són suficients per aturar els efectes de la pobresa energètica. Sobre les mesures anunciades pel Govern espanyol per fer front a l’augment de preus —com l’ampliació dels beneficiaris del bo social elèctric o el manteniment de la rebaixa fiscal a les factures de subministraments, per exemple—, Alsina subratlla que, tot i que són propostes necessàries, són clarament insuficients, ja que es torna a caure en l’error d’impulsar mesures transitòries i amb data de caducitat.  

“Mentre no es facin polítiques valentes, serà molt difícil que aquestes mesures tinguin efectes. Anirem tapant forats, però si continuem així, això anirà creixent. Hem d’aturar aquesta situació”, afirma la presidenta de la Taula del Tercer Sector, qui a més recorda que un de cada tres catalans es troben en situació d’exclusió social i pobresa, les pitjors dades dels últims deu anys. Per la seva banda, Campuzano deixa clar que és necessari que el Govern assumeixi la pobresa energètica com “una prioritat” i, per tant, tiri endavant mesures estructurals com més aviat millor, “per no estar pitjor l’any que ve”. 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article