Entitats i sindicats en defensa de l’educació pública demanen unificar en un mateix centre l’etapa 0-6

El MUCE reivindica abaixar ràtios i millorar l’oferta d’FP, entre altres demandes


Entitats i sindicats en defensa de l'educació pública, agrupats en la plataforma del Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), demanen unificar en un mateix centre l'etapa 0-6. Segons han explicat en roda de premsa, es tracta d'una etapa que, tot i tenir un mateix “corpus pedagògic”, es troba sovint fragmentada en dos espais diferents, com ara una escola bressol i un centre de primària. Per això, demanen “compromís” per unificar físicament les etapes 0-3 i 3-6 i “crear escoles 0-6 autònomes i amb identitat pròpia”.

Maria Vinuesa, de l'Associació de Mestres Rosa Sensat, ha afirmat que l'etapa 0-6 és una realitat conceptual “consolidada”, ja que comparteix fonaments pedagògics. Tanmateix, ha indicat, hi ha poca coordinació i sovint està dividida en edificis separats. Per això, des del MUCE consideren que cal fer un replantejament dels espais de les escoles bressol i de primària. Segons ella, la baixada de natalitat generalitzada ofereix la possibilitat de fer aquest replantejament i apostar per fer escoles d'educació infantil dels zero als sis anys.

La proposta, ha assegurat Vinuesa, implicaria asseure's tota la comunitat educativa per veure quines possibilitats pràctiques hi ha per fer-ho. “No hi ha una fórmula màgica”, ha admès.

Segons Teresa Esparabé, secretària de la Federació d'Educació de CCOO, si tota aquesta etapa està més coordinada l'acompanyament és “molt més fàcil, tant amb la família com amb l'infant”, i es tradueix en més “qualitat educativa”, ja que no suposaria començar de zero en un altre espai. A més, unificar l'etapa en un mateix centre voldria dir conviure en un espai on hi ha infants més grans, un fet també important per a la socialització i aspectes com l'educació emocional, ha afegit.

Altres demandes

Més enllà d'aquesta proposta, el MUCE reclama al Departament d'Educació que faci públic el pla per garantir la universalització i la gratuïtat de l'etapa 0-3 i demanen diàleg i “transparència” en el criteri de repartiment de les dotacions econòmiques. A més, creuen que és urgent revisar les ràtios infants-docent en aquesta mateixa etapa. “Si la situació no es reverteix pot arribar a un col·lapse”, ha advertit Vinuesa.

Un altre punt reivindicat per la plataforma té a veure amb la planificació educativa i els concerts. En concret, es queixen que Catalunya se situï com una de les regions de la UE amb més educació privada i que l'oferta de la pública se supediti a la concertada. En aquest context, exigeixen reforçar la planificació pública del servei educatiu de Catalunya per combatre la segregació escolar.

A més, també situen l'educació postobligatòria com un tercer front on calen canvis. Un dels destacats és la crítica d'una oferta de places d'FP “molt desajustada”, a la qual creuen que cal respondre amb una millor planificació de l'oferta i les places i una orientació més adequada a l'ESO. En resum, demanen millorar i ampliar l'oferta, quantitativament, qualitativament i territorialment en FP. Finalment, altres peticions que recull el MUCE són la reducció de les taxes de graus i màsters i implementar beques salaris i recursos similars per accedir a la universitat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article