Les escoles de Barcelona reinventen els seus patis

Alumnat, professorat i famílies de 17 centres redissenyen els patis per incorporar més verd, i fer-los més coeducatius i oberts al barri


Com ha de ser un pati escolar? Les comunitats educatives de 17 escoles de Barcelona estan treballant per traçar un nou disseny dels seus patis. Alumnes, mestres i les associacions de famílies que en formen part han iniciat el procés per transformar els patis de les escoles incorporant-hi més verd i altres elements per fer-los més coeducatius i per poder-los obrir al barri com a espais comunitaris.

Aquestes 17 escoles, de fet, s’incorporen aquest curs al pla Transformem els patis, un pla impulsat per l’Ajuntament de Barcelona, i amb el suport de l’Institut Infància i Adolescència. Una de les intencions del programa és donar més rellevància a la vida als patis, sota la premissa que els patis són espais molt valuosos de joc i aprenentatges. “Partim de la idea que el pati és escola i que, per tant, ha de formar part del projecte pedagògic i la comunitat educativa ha de ser la protagonista de la reflexió i millores sobre els espais, les experiències i usos dels patis, tant en horari lectiu com a les tardes i els caps de setmana”, asseguren al consistori.

Per tirar endavant el nou disseny, s’han definit uns criteris de base comuns per a tots els centres que s’han elaborat a partir d’una revisió documental i el contrast amb una vintena d’entitats i persones expertes en la matèria des de la perspectiva educativa, del joc, feminista i ambiental. Així, el projecte haurà d’integrar-se en el projecte educatiu de centre per afavorir relacions igualitàries amb la diversitat de gèneres, orígens culturals, capacitats i edats, una gestió positiva dels conflictes, i la coresponsabilitat dels infants en tenir-ne cura.

També haurà de ser un disseny capaç d’oferir diversitat d’activitats lúdiques, creatives i amb reptes pel joc lliure i compartit. Haurà de garantir el contacte amb la natura, el verd, la terra, la sorra i l’aigua i amb el màxim d’elements naturals per enjardinar bona part de l’espai. Haurà de ser confortable, funcional i amb accessibilitat cap a l’espai interior de l’escola i amb l’entorn.

Aquests i altres criteris es concretaran en una sèrie d’actuacions com per exemple, generar ombra ja sigui vegetal o amb estructures per millorar el confort tèrmic i crear ambients diversos, ampliar els espais de paviment tou per guanyar terra permeable com a jardí, sempre assegurant la convivència amb usos per a l’educació física i l’esport.

El dibuix final serà obra de la pròpia comunitat educativa i, especialment, es tindrà en compte la veu dels infants. Precisament, l’aportació dels infants s’ha recollit en una guia, elaborada per l’Institut Infància i Adolescència. Aquesta guia, que s’ha ideat a partir de les experiències de transformacions de patis de dotze escoles de la ciutat el curs 2020-21, ha de servir per sistematitzar els processos de cocreació en la transformació dels patis.
 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article