Entitats i col·lectius participen del Pla per erradicar la pressió estètica

L’objectiu és trencar els cànons estètics que perpetuen estereotips i discriminacions de gènere, racials i capacitistes


Diverses entitats i col·lectius han participat en una trobada amb la presidenta de l'Institut Català de les Dones, Meritxell Benedí, per avançar en l'elaboració del Pla per combatre la pressió estètica, liderat pel Departament d'Igualtat i Feminismes. La primera trobada es va fer el 28 d'abril i hi van participar expertes i activistes com Adnaloi Vila, Marta Pontnou o Desirée Bela-Lobedde.

“La idea d’aquestes reunions de treball és recollir totes les aportacions que creieu que hauria de tenir aquest Pla”, ha dit Benedí a l’inici de la sessió, en la qual han assistit participants de nou entitats i col·lectius que han compartit opinions i propostes vinculades als diferents eixos i àmbits d’actuació del pla, com ara alimentació, publicitat, consum, mitjans de comunicació, xarxes socials, educació i sanitat, entre altres.

Sara Bujalance Arguijo, de l’Associació contra l’Anorèxia i la Bulímia (ACAB), ha criticat que la pressió social per estar prima que es projecta des dels sectors del consum, l’alimentació i la publicitat provoquen “molta ansietat i malestar”, i ha assenyalat les dificultats de lluitar contra les “grans i potents empreses” que hi ha al darrere.

Per altra banda, Cristina Almirall, de Som Barbàrie, entitat de dones i identitats dissidents amb barba, ha argumentat que les representacions de cossos diferents que es facin en la moda no s’han de promocionar com l’excepció, sinó que han de representar tots els tipus de cossos que hi ha a la societat. Des de l’associació A Pelo!, grup de suport a persones amb alopècia, Júlia Vicent Rubiolo ha indicat que el problema és associar que l’aspecte reflecteix el teu estat de salut, i ha demanat visibilitzar que les dones puguem ser calbes.

Pel que fa a la publicitat, les participants de Komando Gordix, grup de dones activistes contra la grassofòbia, han plantejat un canvi en la promoció i el consum de certs productes que es venen des de la por a ser grasses. “Com a consumidores volem que hi hagi informació, però no estigma en els aliments. Demanem la despatologització de la grassor”, han destacat.

Erradicar la pressió estètica

El Pla per combatre la pressió estètica té com a objectiu donar una resposta política a la violència dels cànons estètics que produeixen i perpetuen els estereotips i les discriminacions de gènere, racials i capacitistes, a fi d’erradicar aquestes violències. A més, també té l’objectiu d’incrementar la consciència social sobre l’impacte de la pressió estètica en el benestar físic i emocional al llarg de tot el cicle vital de les persones, especialment el de les dones.

Per assolir-ho, el Pla planteja dissenyar mesures des d’un enfocament integral i interseccional en diferents eixos: la prevenció, sensibilització i recerca en els àmbits de la salut i educatiu, la sanció, i la reparació del dany causat per la pressió estètica.

De fet, a hores d’ara ja s’ha impulsat una primera acció en el mar d’aquest Pla: la investigació contra una cadena multinacional de moda que opera a Catalunya i que només compta amb les talles més petites (XS/S) de roba.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article