Direccions i famílies de centres d’educació especial reivindiquen el seu paper “essencial” i reclamen un tracte digne

Lamenten que Educació no informa amb claredat i això porta les famílies al desconeixement


Direccions i organitzacions de famílies de centres d’educació especial han reivindicat a través d’un manifest el seu paper “essencial” dins del sistema educatiu i per això han reclamat ser reconeguts com a tal. Han demanat també un tracte professional i digne per part de les administracions, ja que consideren que actualment no es dona informació clara ni completa sobre ells.

A través d’un manifest, lamenten que la informació que es dona als canals oficials del Departament d’Educació porta les famílies “al desconeixement i la confusió”. Critiquen també que els equips d’orientació tenen criteris diferents pel que fa a la conceptualització i la tasca educativa que fan.

En aquest sentit, lamenten que en el procés d’orientació no es planteja el pas a l’escola d’educació especial com un itinerari vàlid que ajuda l’alumnat a millorar, a aprendre i a ser feliç, sinó com un espai on anirà quan res hagi donat resultat. Afegeixen que això que les famílies ho percebin com una cosa negativa.

Asseguren que un procés d’escolarització que no té en compte els centres d’educació especial pot provocar que hi hagi alumnat i famílies que no rebin l’atenció a les seves necessitats educatives, personals, emocionals i de salut, privant-los d’una inclusió real, en quedar en entorns que no els hi donen les respostes que necessiten.

Alerten a més de la importància de l’atenció que ofereixen els centres d’educació especial en edats primerenques i que permetria en alguns casos el retorn progressiu al circuit educatiu ordinari.

Per tot plegat, reivindiquen el que estableix el decret d’inclusiva (Decret 150/2017) i insisteixen que són una part “indispensable” en l’atenció a l’alumnat amb necessitats intensives de suport. “No podem pensar en un sistema educatiu verticalitzat ni d’una sola direcció. Cal plantejar l'itinerari de l’alumnat com un camí personalitzat on es posen a la seva disposició tots aquells recursos i suports universals, addicionals i intensius que requereix per formar-se personalment, emocional i acadèmic”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article