Pas endavant per millorar l’aprenentatge de l’alumnat universitari amb trastorns del neurodesenvolupament

Una recerca de la URV i la UB compta amb els estudiants amb TEA, TDAH o dislèxia per adaptar-se a les seves necessitats


Un equip investigador de la URV prepara un programa de recerca per millorar el procés d’aprenentatge i el benestar dels universitaris amb TEA, TDAH i dislèxia.

Segons explica el centre, cada vegada més estudiants amb aquests trastorns accedeixen a la universitat, i per això han decidit conèixer millor la seva situació i experiència en la universitat per oferir-los una millor adaptació. “Volem conèixer-te millor per dissenyar estratègies que s'adaptin a les teves necessitats i et puguin ajudar en la teva etapa universitària”, els hi demana el centre als alumnes amb aquest tipus de trastorns, demanant un procés participatiu en el qual l’alumnat pugui dir la seva.

Segons adverteix la URV, en cicles inferiors, la comunitat educativa ja té eines que ajuden a l’adaptació d’aquests estudiants i a l’acompanyament en el seu procés d’aprenentatge, però a la universitat aquest acompanyament “és més difús”, segons afirma la investigadora del Departament de Psicologia, Núria Voltas. Ara, aquesta recerca, coordinada entre la URV i la UB, treballa per millorar el procés d’aprenentatge, a través dels mateixos alumnes, que puguin aportar les seves experiències i conèixer les seves necessitats.

El grup d’investigadors de la URV, i també de la UB, estan duent a terme aquest projecte finançat per l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV, en què ja han entrevistat un grup de 33 experts de diferents àmbits, entre els quals l’educatiu, el clínic o el social, que han apuntat algunes de les necessitats específiques dels universitaris amb TEA, TDAH i dislèxia en diferents àmbits.

En aquests casos es recomana, pel que fa a l’aprenentatge, tenir un tutor referent, instruccions clares, materials d’estudi per avançat i treball en petits grups on se’ls ubiqui.

Pel que fa a l’autonomia, els experts plantegen que els procediments administratius estiguin fets tenint en compte l’accessibilitat cognitiva o disposar d’una guia sobre mobilitat pels campus.

Per últim, pel que fa a la gestió emocional, proposen que cal oferir més suport en moment crítics, com ara els inicis de quadrimestre o les pràctiques, entre altres qüestions.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article