Investigadores de la UB creen un joc per facilitar les entrevistes a infants en situació d’acolliment familiar

‘ParlaJoc’ té com a objectiu guiar el desenvolupament d’una entrevista ludificada a través de tres blocs dividits en grups de cartes


Les activitats lúdiques són una bona estratègia per aconseguir parlar amb infants que es trobin en situació de vulnerabilitat i extreure informació que pugui ser útil per a la seva atenció. Per aquest motiu, el Grup de Recerca en Intervencions Socioeducatives a la Infància i la Joventut (GRISIJ) de la UB ha desenvolupat el joc de cartes ‘ParlaJoc. Les cartes màgiques de l’acolliment familiar’, que està pensat per recollir informació sobre els infants i adolescents tutelats per la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA) i en situació d’acolliment familiar.

El ParlaJoc és un recurs pensat per a infants i adolescents de 6 a 18 anys i està pensat per permetre la realització d’entrevistes participatives i lúdiques, amb l’objectiu de facilitar la feina als professionals i investigadors que han de parlar amb els infants sobre diferents àmbits de la seva vida relacionats amb el procés d’acolliment en un entorn de seguretat. El lloc l’ha dissenyat l’equip del GRISIJ, encapçalat per Núria Fuentes i format per Gemma Crous, Judit Rabassa i Carmelita Lapadula.

Aquest recurs pedagògic funciona a través del desenvolupament d’una entrevista dividida en tres blocs, cadascun amb un grup de cartes específic. El primer bloc és per conèixer el dia a dia d’infants i joves: la seva vida familiar, quotidiana i social, les seves rutines, la seva relació amb els professors o el temps de lleure, entre altres aspectes. El segon bloc està relacionat amb una dimensió més personal, i s’hi aborden qüestions com la confiança, la gestió de les emocions o la comunicació interpersonal amb la família acollidora. I el tercer àmbit, que és el més introspectiu, se centra a tractar el lligam i les relacions amb la família biològica, d’una banda, i amb la família d’acolliment, d’altra banda.

“Cal tenir en compte que la majoria d’infants i joves en acollida són vulnerables i provenen de situacions complexes, en què s’ha produït un desemparament i una separació del seu nucli familiar. Moltes vegades no preguntem als infants com se senten o quines opinions tenen, i això és cabdal per millorar el seu benestar i crear espais de conversa segurs i confortables”, destaca Núria Fuentes.

ParlaJoc està dissenyat a partir d’un model teòric i científic anomenat The Secure Base Model, creat per les investigadores Gilian Schofield i Mary Beek. A més, es basa també en la perspectiva que ofereix el llibre Promoting resilience in fostered children, de l’investigador Robbie Gilligan, i en investigacions prèvies del GRISIJ. De fet, aquest recurs pedagògic va néixer en el marc d’una investigació del mateix grup de recerca, realitzada el 2020 amb l’Institut Català de l’Acolliment i de l’Adopció (ICAA) i finançada per la Fundació “la Caixa”.

En cerca de finançament

Actualment, els impulsors del joc estan buscant finançament per produir més exemplars del ParlaJoc i posar-lo a disposició d’entitats del sector social i d’institucions que treballin amb infants i adolescents en situació d’acolliment familiar i, també, al servei d’investigadors que estiguin interessats a incloure’l en la metodologia de les seves recerques. En una altra línia de futur, el grup vol digitalitzar l’eina per fer-la encara més accessible.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article