El Consorci del Barri de La Mina posa en marxa l’Oficina pel reallotjament del Bloc Venus

L’oficina donarà informació, assessorament, suport tècnic, acompanyament sociofamiliar i mediació comunitària a les 244 famílies afectades

Aquest dimecres s’ha posat en marxa el servei de l’Oficina Tècnica del Projecte d’Expropiació de taxació conjunta de l’Edifici Venus, al barri de la Mina, a Sant Adrià de Besòs. Un projecte que neix amb l’objectiu de donar suport i servei tècnic a les famílies afectades per l’enderroc del bloc i que han de ser reallotjades.

Segons ha explicat Violant Cervera, consellera de Drets Socials, amb aquesta posada en marxa es vol oferir “la millor orientació i acompanyament possible a les persones que seran reallotjades en altres habitatges” i ha recordat que aquest era un pas “necessari i urgent” per millorar la vida dels veïns i veïnes del barri de La Mina i, especialment, del Bloc Venus.

L’enderrocament del Bloc Venus afectarà al voltant de 244 famílies que hi viuen en l’actualitat, i suposarà un total de més de 1.000 veïns i veïnes a qui segons explica la titular de Drets Socials, “se’ls oferirà acompanyament personalitzat i una solució habitacional individualitzada”.

L’oficina, situada de manera temporal a la Biblioteca – Centre Cultural de la Mina, compta amb un equip multidisciplinari d’11 professionals: nou persones dedicades a la gestió del dia a dia de l’oficina i a garantir el suport tècnic, social i administratiu, i dues persones dedicades a la redacció del projecte d’expropiació. Està previst que en els pròxims mesos aquest servei s’emplaci en la seva ubicació definitiva, a la Rambla de Mina.

Un servei esperat

La contractació del servei de l'Oficina Tècnica de Venus es va aprovar el 10 de febrer de 2021, per la comissió executiva del Consorci del barri de la Mina. Finalment, el passat 12 de maig d'enguany, es va formalitzar el contracte amb l’entitat guanyadora de l’adjudicació per resolució de l’òrgan de contractació del Consorci, a l’Associació per la Investigació i l’Acció Social-Vincle, que gestionarà l’oficina.

El pla d’enderrocament i reallotjament està dotat amb un total de 30,8 milions d’euros que es distribueixen entre les diferents administracions implicades: la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i la Diputació de Barcelona).

En aquest sentit, l’alcaldessa de Sant Adrià de Besòs, Filo Cañete, s’ha mostrat satisfeta i ha destacat que l’enderroc del bloc Venus i la posada en marxa de l’Oficina “és una fita molt important” en el pla de transformació del barri de La Mina. “Ha implicat molt esforç però s’ha aconseguit gràcies al diàleg i l’acord de totes les parts implicades”, ha manifestat. A més a més, l'alcaldessa ha afegit que tot aquest camí “s’ha fet i es continuarà fent de la mà tant del veïnat directament afectat per l’enderroc com de tot el barri”.

Vessant social

A més de ser un punt d’informació i d’atenció, l’Oficina per al reallotjament de l’edifici Venus oferirà assessorament i suport tècnic, interlocució amb els agents socials i institucions, i acompanyament sociofamiliar i mediació comunitària. Entre altres funcions, oferiran atenció personal i telefònica en horari d’atenció i informació al públic, entrevistes individuals, recollida de dades i documentació i detecció de les problemàtiques que puguin incidir en la gestió.

Pel que fa a l’assessorament, suport tècnic i acompanyament sociofamiliar, es realitzaran entrevistes, reunions i coordinació amb els agents socials que actuen en el territori, entrevistes o reunions amb les persones que viuen al Bloc Venus, visites o inspeccions als habitatges del Bloc Venus i de reallotjament.

Coordinació amb els serveis socials

Una de les tasques en coordinació amb serveis socials seran els informes socials oficials, en especial els relatius a acreditar les situacions de vulnerabilitat social o exclusió residencial, interlocució amb els agents socials i institucionals, detecció dels agents (formals i informals) que poden tenir incidència i poden resultar afectats per la gestió, detecció de les problemàtiques que puguin incidir en la gestió.

La mediació comunitària es basarà en entrevistes individuals d’anàlisi i orientació, elaboració de programes d’actuació per a la millora de la convivència, en general, i en particular quan es donin contextos d’interculturalitat, en comunitats d’escala de veïns principalment, ja sigui en comunitats existents com de nova formació, així com també sessions de diàleg per la resolució de conflictes.

Així mateix, també es promouran accions informatives i d’assessorament a les comunitats de propietaris per a la seva millor organització i convivència, elaboració de protocols per a la millora de l’ús del nou habitatge i de la gestió per un consum disminució de risc de pobresa energètica.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article