Les famílies dels centres de màxima complexitat exigeixen la continuïtat dels educadors socials a les escoles

Escoles contra la Segregació considera que són una figura “imprescindible” per avançar cap a l’equitat educativa

A hores d’ara encara es desconeix si el curs vinent els 75 centres d’alta i màxima complexitat comptaran amb els educadors i educadores socials que des de fa dos cursos donen suport a infants i famílies d’aquests centres, moltes de les quals viuen en un context de vulnerabilitat socioeconòmica.

Per això, les famílies d’aquests centres, agrupades en el Col·lectiu d'Escoles contra la Segregació,  han decidit manifestar el seu clar rebuig davant la possibilitat que Educació no renovi les contractacions d’aquests professionals, perquè, segons admeten, consideren que la figura de l'educador social “és imprescindible per poder avançar cap a l'equitat educativa”.

Tal com vam anunciar al Social.cat fa dues setmanes, la continuïtat d’aquesta figura perilla, segons van denunciar els propis professionals i el Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC), així com van admetre fonts del Departament d’Educació, que al·lega que en acabar-se els fons extraordinaris Covid-19, no poden fer front a la despesa de la contractació d’aquests professionals. 

Davant la “incògnita” que genera no saber què passarà amb aquestes professionals, les famílies recorden que durant els dos cursos que els educadors han passat als centres d’alta i màxima complexitat, han pogut veure com aquesta figura és “clau” per a la millora d’oportunitats educatives en l’alumnat, “especialment dels que provenen d'entorns socioeconòmics més complexos”, han apuntat en un comunicat.

Així mateix, des d’Escoles contra la Segregació, destaquen que els centres educatius necessiten d’altres perfils professionals complementaris als docents que permetin “posar la mirada en l’entorn dels infants” més enllà de l’escola, tal com fan les educadores socials. Així ho creuen perquè, segons agreguen, la recerca educativa ha demostrat que la participació de les famílies en l’educació és “essencial” per al desenvolupament socioemocional dels infants i joves, així com per al seu èxit acadèmic, i per evitar l’absentisme escolar o l’abandonament prematur.

En aquest sentit, aquests professionals fan d’enllaç entre l’escola i les famílies, establint vincles de confiança. “El seu punt de vista més holístic, i no tan centrat en l’àmbit acadèmic, millora la participació en xarxes externes a l’escola, esdevenint un nexe d’unió amb altres agents que permeten atendre als infants més enllà de l’horari lectiu”, diuen des d’Escoles contra la Segregació. 

D’altra banda, les famílies també destaquen que les educadores han “contribuït de manera essencial” a la millora de la convivència a les aules. “Han esdevingut la figura de referència tant per als alumnes com per als docents per intervenir en processos de mediació i gestió de conflictes, a més de fer un acompanyament emocional”, asseveren. 

La figura de l'educador social integrat a l'escola és una realitat a altres comunitats autònomes de l'Estat i països d'Europa. Per això, des d’Escoles contra la Segregació reclama a Educació no només la continuació dels 75 professionals, “sinó la incorporació institucional i plena als centres educatius de les educadores socials”.

Nota molt alta al treball fet per les educadores socials

Els fons extraordinaris Covid-19, procedents de l’Estat, van permetre la incorporació dels educadors a les escoles el curs 2020-21, com un pla de xoc de suport específic davant l’increment d’alumnat amb vulnerabilitat social. L’anomenat Pla de millora d’oportunitats educatives –que ha comptat amb una inversió de quatre milions d’euros per als dos cursos– va arribar a 75 centres educatius, en els quals valoren positivament comptar amb aquests professionals.

El 89,6% de les escoles que han estat incloses en el programa han posat una nota molt alta al treball fet per les educadores socials, i el 97,95% sol·licitaria tenir per sempre aquesta figura a la seva escola, segons un estudi que va fer el CEESC durant el passat curs.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article