Els docents interins amb necessitats específiques exigeixen aplicar el 5% de places reservades per al col·lectiu

Demanen a Educació que tingui en compte els ajustaments necessaris per l’ocupació pública, “amb una mirada de capacitats, formació i expertesa”


Els docents interins del Departament d'Educació, que estan acollits a l'article 25 de la Llei 31/1995 de prevenció de riscos laborals —perquè tenen reconeguda una discapacitat superior al 33% i també per raons de salut— demanen al mateix Departament que apliqui “en la menor brevetat possible” el 5% de places reservades per al col·lectiu al procés extraordinari de mèrits. A més, aquests professionals demanen a Educació que tingui en compte els ajustaments necessaris per l'ocupació pública “amb una mirada de capacitats, formació i expertesa”. Així ho han manifestat fonts del col·lectiu a través d'un comunicat enviat al Social.cat.

Aquest col·lectiu inclouen persones amb diferents tipus i graus de discapacitat (sordesa, ceguesa / baixa visió, autisme / TEA, motriu...) i persones amb diferents situacions de salut (fatiga crònica, fibromiàlgia, nòduls, sensibilitat múltiple,...); però altament capacitades i formades com qualsevol docent de la funció pública.

També acusen al Decret de Plantilles perquè selecciona “a dit” els docents o professionals, deixant al col·lectiu “desatès o en situació de vulnerabilitat”.

El 28 de desembre es va aprovar la nova llei 20/2021 de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat a l'ocupació pública. Tanmateix, els docents interins acollits a l'article 25 han detectat que en el primer procés estabilització a Catalunya, que correspon al concurs de mèrits, no es contempla el 5% de places reservades per a persones amb discapacitat, sinó que aquestes les sumen en el següent procés d'estabilització que correspon al nou concurs d'oposició extraordinari.

Segons aquests professionals, el concurs de mèrits i el concurs d'oposició extraordinari són processos i ofertes independents, per tant, el fet d'agrupar totes les places reservades en un dels dos processos contradiu el Real Decreto 2271/2004, de 3 de desembre que manifesta que, en les ofertes d'ocupació pública, es reservarà un contingent no inferior al 5% de les vacants per a ser cobertes entre persones amb discapacitat el grau de minusvalidesa de la qual sigui igual o superior al 33 %.

Aquests treballadors denuncien que en altres comunitats autònomes sí que es contempla el 5% de places de reserva per a persones amb una discapacitat al concurs de mèrits. “És un greuge comparatiu per als docents interins del Departament d'Educació de Catalunya que estan a la borsa amb serveis prestats i una discapacitat reconeguda. El fet que no es reservin aquestes places implica, a la pràctica, una discriminació cap al nostre col·lectiu”, asseguren.

Tenint en compte que s'han reservat totes les places al concurs d'oposició i que si no se superen aquestes places, passen a lliure disposició,suposa, alerten, una “doble discriminació”, ja que el Real Decreto 2271/2004, de 3 de desembre menciona, específicament, que si les places reservades i que han estat cobertes per les persones amb discapacitat no aconseguissin la taxa del 3% de les places convocades, les places no cobertes s'acumularan al contingent del 5% de l'oferta següent, amb un límit màxim del 10%.

Per tot això, el col·lectiu considera que els han vulnerat “un dret adquirit” per poder ser tractat amb igualtat d'oportunitats. A més, també demanen a Riscos Laborals i els centres-serveis educatius que ajustin “òptimament” els seus respectius llocs de treball. “No ens adapten la feina correctament, es vulnera la nostra realitat i que hem d'acabar amagant qui som en realitat, perquè no podem ser exemples reals per al nostre alumnat, ja que la majoria hem estat tancats en un armari, i no per la nostra voluntat, sinó que al segle XXI és una realitat la discriminació i la invisibilitat o revictimització del nostre col·lectiu, que no som més que un exemple real que som diversos”, assegura la Lucia, membre del Col·lectiu de Docents Acollits a l’Article 25 en Lluita (CDAALL).

Major sensibilització

Aquests treballadors consideren que cal “una major sensibilització” per part d'Educació i demanen que es compleixi el Decret 66/1999 de 9 de març, sobre l'accés a la funció pública de les persones amb discapacitat. Tanmateix, i donat que el concurs de mèrits és un procés extraordinari d'accés a funció pública, “també ha de tenir per llei aquestes places disponibles per a persones amb discapacitats”, assenyalen.

En termes generals, el col·lectiu destaca que el Departament d'Educació “hauria de fer extensiva a tota la comunitat educativa la inclusivitat que el mateix Departament demana als docents en la construcció d'una escola inclusiva”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Oscar Terrassa
2.

Hola! M'agradaria poder formar part del Col·lectiu de Docents especificat en el text de l'article, agrairia molt si algú em pogués fer arribar les dades de contacte del mateix.

Gràcies per avançat i salutacions!

  • 0
  • 0
Jordi Barcelona
1.

Bon dia! Atès que m'agrada poder formar part del Col·lectiu de Docents especificat en el text de l'article, agrairia molt si algú em pogués fer arribar les dades de contacte del mateix. Gràcies per avançat i salutacions!

  • 0
  • 0

Comenta aquest article