La Fundació Bofill reclama un pla per integrar tot el sector de la formació de persones adultes

La manca de coordinació i la fragmentació del sector fa que no hi hagi una planificació ajustada a les necessitats, segons l’entitat

A Catalunya, el 13% de la població adulta s’està formant i la demanda de formació al llarg de la vida ha augmentat en els darrers anys. Tot i això, des de la Fundació Bofill destaquen que la formació de les persones adultes està fragmentada i no existeix un organisme coordinador entre totes les administracions, agents, serveis i recursos que hi intervenen. Per aquest motiu, demanen al Departament d’Educació que lideri un pla de país que integri les xarxes de centres de formació de persones adultes i les iniciatives comunitàries i les articuli per fer una planificació ajustada a les necessitats del col·lectiu.

La Fundació Bofill assenyala que cal una major aportació de recursos econòmics i dotar d’autonomia als centres de FPA per adaptar l’oferta formativa a les característiques de l’entorn i les necessitats de la població amb demandes formatives. En aquest sentit, cal brindar estabilitat i suport econòmic sobretot als projectes i iniciatives desplegades pel tercer sector i en l’àmbit comunitari, ja que sovint atenen a la població més vulnerable o que no accedeix als ensenyaments reglats i es financen principalment a través de subvencions. Un fet que les deixa en una situació d’inestabilitat i que dificulta la planificació, així com tampoc estan autoritzades a acreditar les competències adquirides per les persones que s’hi formen.

Per altra banda, la fundació també proposa la creació de la Comissió catalana de Formació al Llarg de la Vida, la qual hauria de ser impulsada pel Departament d’Educació i estar formada per persones representants de les administracions i les institucions, amb l’objectiu principal d’aportar visió i estratègia a la Formació al Llarg de la Vida. Pel seu aterratge en cada territori, s’apunta també a la necessitat de crear comissions territorials de Formació al Llarg de la Vida, constituïdes per les entitats i agents vinculats i liderada per l’administració local.

Els centres oficials de FPA han ampliat la seva oferta en els darrers vint anys per cobrir noves necessitats i han guanyat pes les formacions secundàries. Tot i això, des de la Fundació Bofill assenyalen que l’oferta és força homogènia arreu del territori, rígida en els calendaris i processos d’inscripció. Per tant, segons l’entitat cal una major adaptació a les necessitats laborals i de conciliació de les persones adultes, flexibilitzant les inscripcions al llarg del curs i garantint una major oferta i diversitat de continguts per adaptar-se a les necessitats de les persones.

Manca de dades i de formació del professorat

Un altre dels aspectes que s’haurien de resoldre per millorar la situació de la FPA, segons la Fundació Bofill, és l’absència de formació universitària específica per a ser docent de persones adultes, com sí que hi és en altres nivells educatius. Des de l’entitat subratllen que la capacitació dels docents en aquest sector ha sigut principalment autoformativa i que el 43% dels docents en el sector públic de FPA tenen la titulació de mestre, mentre que el 56% tenen titulacions superiors.

A més, des de la fundació  destaquen que la inexistència d’un sistema comú, sistemàtic i periòdic de recopilació i anàlisi de dades sobre la formació de persones adultes impedeix detectar les necessitats formatives i introduir millores en la planificació de l’oferta. Tot i això, es calcula que la població amb estudis superiors participa tres cops més en formacions d’adults (15%) que aquella amb estudis bàsics (4,5%); unes dades que permeten concloure que la formació de persones adultes no arriba prou al sector de la societat que més se’n podria beneficiar.

El 36,2% de la població catalana d’entre 25 i 65 anys té estudis baixos i a Catalunya encara hi ha una elevada taxa d’abandonament escolar prematura del 14,8%, per sobre de la mitjana de l’Estat espanyol (13,3%) i de la UE (9,9%). Per aquest motiu, la formació de persones adultes suposa una oportunitat perquè moltes persones puguin continuar els seus itineraris formatius i millorar les seves competències.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article