Els departaments d’Educació i d’Igualtat i Feminismes han creat una guia per abordar les violències sexuals als centres educatius, amb l’objectiu d’orientar el personal docent i la resta de professionals d’escoles i instituts sobre com detectar i tractar aquestes situacions. El document ofereix eines al personal de l’àmbit escolar per actuar davant d’una revelació de l’alumnat i, d’aquesta manera, evitar el risc de victimització secundària, és a dir que la víctima hagi d’explicar de manera reiterada l’experiència traumàtica viscuda.
Segons dades del Consell d’Europa, un de cada cinc infants i adolescents han patit violència sexual abans de complir els divuit anys, però s’estima que només el 15% dels casos són denunciats. Per aquest motiu, a la guia elaborada pels departaments d’Educació i d’Igualtat i Feminismes s’ofereixen un seguit de recomanacions per facilitar una primera acollida a l’alumnat víctima de situacions de violència sexual, així com es donen pautes sobre com actuar davant una revelació d’aquest tipus, per evitar, sobretot, tornar a victimitzar l’infant o jove.
En concret, les indicacions que fa el document es basen en principis bàsics sobre com escoltar, atendre, protegir, apoderar i actuar davant dels testimonis de l’alumnat que ha patit situacions de violència sexual. A la guia s’estableix que, un cop s’ha escoltat el relat, el docent haurà de recollir la informació per escrit anotant el què ha dit i allò que s’ha apreciat a través de les emocions de la víctima, i posteriorment ho haurà de notificar a les autoritats pertinents. Els centres educatius, a més, reben suport de la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV) del Departament d’Educació.
El fet que el personal docent disposi d’un contacte habitual i proper amb els estudiants fa que l’àmbit educatiu sigui prioritari per detectar i prevenir les violències sexuals, però també que s’hagin de prendre moltes mesures per evitar que la persona que pateix o ha patit aquestes situacions hagi d’exposar de forma reiterada l’experiència traumàtica viscuda, o que el receptor rebi el seu relat amb judicis previs o menystenint.
En aquest sentit, el document estableix que, per facilitar la recuperació emocional, és important que l’infant o adolescent mantingui les seves rutines acadèmiques i els vincles amb les amistats del centre.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari