Fer de mentora de joves tutelats: “una experiència que val la pena viure-la”

Un estudi de Punt de Referència recull els beneficis de fer voluntariat per a les persones que acompanyen joves en el seu procés d’emancipació


Punt de Referència ha elaborat un estudi per analitzar els beneficis que té per a les persones voluntàries el fet de participar com a mentores en el seu projecte ‘Referents’. A partir d’enquestes, entrevistes i grups de treball, l’entitat conclou que el voluntariat té efectes positius en les relacions interpersonals, les competències personals i en l’àmbit comunitari de les persones mentores. “És una experiència que val la pena viure-la”, afirma Lourdes Martín, mentora del Brahim El-Omayry, un jove tutelat de 19 anys. 

L’emancipació és un procés sovint complicat pels joves, però ho és encara més per aquells que no disposen d’una xarxa social que els acompanyi o dels recursos econòmics suficients per poder portar-la a terme. Com apunta la responsable dels projectes de mentoria de Punt de Referència, Laura Terradas, en el moment de l’emancipació els joves necessiten gent que els doni suport i cregui en ells. “Si algú creu en mi, jo creuré en mi i actuaré en conseqüència. En els entorns socioeconòmics menys avantatjats tenen més dificultats per obtenir aquest reconeixement i l’acompanyament social necessari”, assenyala Terradas.

Per aquest motiu, el projecte ‘Referents’ va néixer amb la voluntat d’acompanyar durant el seu procés d’emancipació a joves tutelats, extutelats o que han migrat sols i, per tant, no tenen una xarxa social de suport. L’acompanyament es fa a partir de trobades setmanals en parelles (un mentor i un jove) al llarg d’un període màxim de deu mesos. Durant aquest període s’estableixen objectius concrets, com aprendre català, conèixer els recursos de la ciutat o millorar el rendiment acadèmic, per exemple. Al llarg de tot el procés de mentoria, Punt de Referència fa un seguiment i brinda formacions a càrrecs de professionals especialitzats.

El 90% dels joves mentoritzats reconeixen millores en l'ús dels recursos de la ciutat

Els efectes positius de la mentoria en els joves s’han demostrat a través de diversos estudis, els quals han conclòs que aquest acompanyament augmenta les aspiracions educatives, l’autoestima, la resiliència i l’esperança dels joves que hi participen en comparació amb aquells que han d’afrontar els processos d’emancipació sense aquest acompanyament. Per exemple, el 90% dels joves mentoritzats reconeixen millores en l’ús dels recursos de la ciutat i un 83% afirmen que ha millorat la definició dels seus objectius personals; segons dades recollides per Punt de Referència.

No obstant això, són pocs els estudis que han estudiat els efectes que té el voluntariat en les persones que exerceixen de mentores, tot i que moltes de les persones voluntàries relaten que es tracta d’una experiència que els hi aporta molts beneficis. Per aquest motiu, Punt de Referència va encarregar a DEP Institut fer una recerca sobre l’impacte de la mentoria en les persones voluntàries, a partir de l’experiència del projecte ‘Referents’ al llarg dels darrers dos anys. “Era important per nosaltres conèixer de manera documentada els relats dels monitors”, afirma la directora de l’entitat, Rita Grané. D’aquesta manera, a partir d’enquestes, entrevistes i grups de discussió amb els voluntaris, les conclusions de l’estudi mostren com la participació en el projecte de mentoria té efectes positius en tres àrees: les competències personals, les relacions interpersonals i l’àmbit comunitari del voluntari.

Quan l’acompanyament és també aprenentatge

“Ser mentora és una experiència que val la pena viure-la, perquè t’aporta emocions i et remou coses que tu creies que ja les sabies, de forma teòrica o perquè ho veies a les notícies, però l’aterratge a la realitat és molt diferent, et fa reflexionar”, afirma la Lourdes Martín, voluntària del projecte de mentoria ‘Referents’ de l’entitat Punt de Referència. Ella des del febrer acompanya en el seu procés d’emancipació al Brahim El-Omayry, un jove tutelat de 19 anys.

Vuit de cada deu voluntàries afirmen que han après a relacionar-se amb empatia i sense jutjar els altres

El-Omayry fa gairebé cinc anys que va arribar a l’Estat espanyol des del Marroc, però fa només nou mesos que viu a Barcelona. Gràcies a l’acompanyament de la Lourdes Martín, aquest jove explica que ha començat a aprendre català i a conèixer millor com moure’s per la ciutat. “Els voluntaris ajuden a joves com jo, que potser tenen problemes amb la llengua i el poden ajudar a fer els deures o a conèixer la ciutat, per exemple”, destaca El-Omayry.

Més enllà de la relació estreta que han construït, que els dos asseguren que volen mantenir un cop s’hagi acabat el projecte, Martín subratlla que n’ha après molt durant el mentoratge. “No només són aprenentatges pràctics, sinó també de nosaltres mateixos. El principal aprenentatge és que no es tracta d’una relació vertical, sinó entre iguals i que jo el puc ajudar i aportar coses, però ell també ho fa”, assenyala la mentora.

Així, l’estudi elaborat per Punt de Referència ha trobat relats molt semblants als de la Lourdes Martín; ja que aproximadament vuit de cada deu han afirmat que la participació en el projecte els ha permès aprendre a relacionar-se amb empatia, intentant entendre els motius de l’altra persona sense jutjar. A més, set de cada deu han assegurat que han après a relacionar-se amb els altres respectant les creences o formes de fer de l’altra persona. “Treballar bé les competències interpersonals té efectes molt importants en el reconeixement de l’altra persona i, per tant, en les autoexpectatives que es generen”, subratlla la responsable dels projectes de mentoria de l’entitat.

Un 85,7% dels voluntaris han dit que han après a tenir paciència i valorar el procés per assolir els objectius

A banda de l’àrea de les relacions interpersonals, l’estudi elaborat per Punt de Referència també conclou que les persones voluntàries destaquen diverses competències personals que han après a partir de la participació en el projecte ‘Referents’. Per exemple, un 85,7% dels mentors enquestats han assenyalat que ha après a tenir paciència, saber esperar i valorar també el procés per assolir l’objectiu; mentre que un 89,3% han destacat que el voluntariat els ha permès relativitzar els seus problemes. “Aquest procés m’ha aportat el punt de saber tenir paciència i adquirir un nou punt de vista sobre la realitat”, remarca la Lourdes Martín.

La responsable dels projectes de voluntariat de Punt de Referència destaca que una de les conclusions més interessants de l’estudi és que el voluntariat té una clara incidència no només en l’experiència vital de les mentores, sinó que també promou la conscienciació del seu entorn proper (família, amics, etc.) sobre la realitat que viuen els joves tutelats, extutelats o que han migrat sols. “Confirmem que la mentoria genera no només canvis en la persona, sinó un reconeixement comunitari i, per tant, més oportunitats de context”, assenyala Terradas. Aquesta conscienciació de l’entorn comunitari és important pel sosteniment del projecte, ja que entre un 25% i un 30% dels joves que hi participen arriben gràcies al boca-orella.

Beneficis i relacions que es mantenen en el temps

Finalment, l’estudi conclou que el voluntariat també té efectes positius en aquells mentors i mentores que fan un procés de menor durada a l’establerta, tot i que en menor magnitud. Un fet que és rellevant, ja que el 40% de les parelles de mentories no arriben al final dels deu mesos. Així, Terradas assenyala que Punt de Referència fa un acompanyament quan les relacions de mentoria es tanquen anticipadament, perquè “si no es fa un bon tancament, hi poden haver malentesos i això pot perjudicar els beneficis que s’han produït”.

Pel que fa a la Lourdes Martín i el Brahim El-Omayry, els dos asseguren que esperen poder mantenir la relació més enllà de la durada del projecte. “Quan això s’acabi, continuarem sent amics. No sé què passarà després, però si és una relació que funciona, seguirà”, afirma Martín. Així com ells dos, moltes de les relacions de mentoria s’acaben “naturalitzant”, com subratlla Terradas, i fins i tot hi ha casos dins de l’entitat on s’ha mantingut la relació entre mentor i jove més enllà dels deu anys. Al llarg d’aquest procés, Punt de Referència continua fent un seguiment anual per garantir el bon funcionament de les relacions.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article