Com lluitar contra el sedentarisme als centres educatius

Cal identificar les activitats sedentàries per reduir el temps que dediquem a aquests comportaments


Constantment sentim a dir que el sedentarisme té efectes perjudicials per a la nostra salut, però sabem realment quines de les nostres activitats són considerades sedentàries?

El que ens diuen la ciència és que es tracta d’“activitats realitzades per l'individu en posició asseguda o inclinada amb una despesa energètica baixa mentre s'està desperta”.

Tot i que és possible intuir quines són aquestes activitats, és important que tothom les identifiqui. Això permetrà gestionar el temps que els hi dediquem, reduint-ne els efectes perjudicials.

Els comportaments sedentaris formen part de les nostres vides i moltes activitats que realitzem diàriament són considerades sedentàries. Eliminar-les completament és complex, però podem reduir el temps que dediquem a aquests comportaments.

L'Organització Mundial de la Salut inclou a les seves directrius sobre activitat física una sèrie de recomanacions sobre hàbits sedentaris i estan adaptades als diferents grups d'edat.

Per preescolar es van publicar recomanacions sobre el temps sedentari davant de la pantalla. Entre els cinc i els 17 anys es recomana limitar el temps dedicat a activitats sedentàries i especialment a l'ús de pantalles en el temps de lleure.

A partir dels 18 anys es recomana limitar el temps dedicat a activitats sedentàries i substituir-lo per més temps dedicat a l'activitat física.

Però aquestes recomanacions són generals i encara cal saber com actuar, especialment amb els menors d’edat i en els diferents contextos en què desenvolupen les seves activitats diàries.

Com lluitar contra el sedentarisme en els joves

La Xarxa de Recerca en Comportament Sedentari (Sedentary Behaviour Research Network) és una organització d’investigadors i professionals de la salut amb interès sobre l’impacte del comportament sedentari sobre la salut.

Acaba de publicar les recomanacions internacionals de comportament sedentari relacionat amb l'escola en infants i joves i estan disponibles en 19 idiomes.

Pretenen servir d'ajuda per a professionals de l'educació, la salut, la ciència i els sectors relacionats i així desenvolupar accions i polítiques en benefici de la salut i el benestar dels joves.

En què consisteixen aquestes recomanacions i com es poden posar en pràctica?

La primera cosa és conèixer en què consisteix un dia escolar saludable. Han d'incloure talls dels períodes amb llargs comportaments sedentaris a través de pauses actives. És a dir, cal reduir el temps continuat en posició asseguda o reclinada.

També ha d'incloure diferents tipus de moviment, limitant les tasques escolars sedentàries a un màxim de 10 minuts per dia i per curs (per exemple, 10 minuts a primer o 60 minuts a sisè).

El temps davant de pantalles d'activitats relacionades amb l'escola ha d'incloure contingut important. Igualment, s'ha de fomentar l'aprenentatge amb mètodes alternatius en què no sigui necessari fer servir pantalles. Un exemple seria fer descansos de pantalla cada 30 minuts.

Així mateix, es recomana canviar activitats d’aprenentatge sedentàries per activitats d’aprenentatge que comportin moviment. A més, substituir les activitats amb pantalles per activitats sense pantalles promou la salut i el benestar dels joves. Un exemple podria ser aprendre continguts en moviment o a través de jocs que impliquin moviment, tal com pretenen els projectes ‘Classe Activa’.

Perquè la posada en pràctica d'aquestes recomanacions sigui possible, els autors suggereixen basar-se en quatre recomanacions bàsiques:

  1. Controlar el comportament sedentari.
  2. Motivar l’ús racional de les pantalles.
  3. Convertir les persones referents per als joves (pares, mares, educadors) en models d’ús saludable i racional de les pantalles.
  4. Monitoritzar els signes d’ús nociu de les pantalles.

A més, la Xarxa de Recerca en Comportament Sedentari està a disposició dels que vulguin saber com posar en pràctica aquestes recomanacions.

En resum, disposem d'unes recomanacions noves de comportament sedentari específiques per a l'escola i moltes oportunitats per desenvolupar-les. El següent pas és a la mà dels qui les han de posar en pràctica, que en definitiva podríem dir que som tots, només que a diferents nivells.

(Aquest article ha estat publicat originalment a The Conversation. Pot llegir l’original aquí)

 

The Conversation

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article