Tardes de lleure educatiu a les escoles: una iniciativa que arriba per quedar-se?

Monitors, educadors i alumnes valoren les tardes lúdiques als centres escolars durant el mes de setembre


El curs escolar ha començat amb novetats evidents. D’entrada, s’ha avançat el calendari i, durant aquest mes de setembre, s’està fent jornada compactada de matí. Malgrat això, l'horari d'assistència a les escoles per part dels alumnes, no varia amb el que fan la resta de l'any, si les seves famílies decideixen que facin ús del servei de lleure de tardes. Aquestes activitats que faran durant les tardes de setembre cobreixen l’horari habitual dels infants.

Per quin motiu s’impulsen aquestes activitats? Què ha suposat pels professionals programar-les? I els alumnes, com viuen aquestes tardes?

El departament d’Educació va anunciar, el passat mes de maig, que aquesta mesura es prenia amb l’objectiu de “reduir el temps de desconnexió dels infants de l’escola, afavorir l’equitat i facilitar la conciliació familiar”.

Un cop transcorreguts els primers dies del curs, el departament considera que les activitats de lleure s’estan desenvolupant amb normalitat. “Tots els centres públics de Catalunya ofereixen el servei de tarda al seu alumnat i no hi ha cap incidència activa”, expliquen en un comunicat.

En total, s’han contractat 21.238 monitors per dur a terme aquestes activitats. Un número que, segons asseguren diversos professionals, està per sota de les ràtios recomanades. “Les ràtios no són les adequades i, per tant, l’única finalitat que persegueixen aquestes tardes és que les famílies facin conciliació, que tampoc és una conciliació real perquè els horaris de l’escola tampoc coincideixen amb els horaris de la feina”, assenyala Iolanda Segura, portaveu d’USTEC.

Dificultat per trobar monitors

La dificultat per trobar monitors ha estat un dels entrebancs amb els quals s’ha topat aquesta iniciativa. “En el cas de les empreses de lleure que no ofereixen menjador escolar, el 100% dels monitors que s’han hagut de contractar ha estat només per una hora. A ningú li surt a compte treballar només una hora al dia. És molt difícil trobar persones que els pugui interessar aquest tipus de servei”, afirma el gerent de l’Associació Catalana d’Empreses del Lleure, l’Educació i la Cultura (Acellec), Pep Montes.

Una de les possibles solucions, segons assenyala el coordinador de monitors de l’espai de Lleure de migdia de les Escoles Pia de Sarrià, Àlex Garcia, hauria estat oferir cursos de monitor gratuïts. “Aquests cursos són cars i la gent jove no té diners. Si, a més, es destinen aquests cursos a joves amb risc d’exclusió social, es pot afavorir que trobin feina de cara al futur”.

A USTEC també alerten que no s’ha contractat “ni prou monitoratge, ni personal qualificat, amb titulació”. En aquesta línia, Segura ha explicat a aquest mitjà que estan recopilant informació i dades per denunciar la situació.

Millorar la planificació

Si les tardes de lleure educatiu a les escoles han vingut per quedar-se, un dels aspectes que caldria millorar, segons alerten els professionals del sector, és la planificació. “Les condicions amb les quals s’ha dut a terme el servei no s’haurien de repetir pel bé del sector, pel bé de la qualitat educativa i pel col·lectiu de treballadors. Hem de tenir en compte que aquest servei ha obligat a fer contractacions laborals que la recent reforma laboral intenta evitar”, ha alertat Montes.

Així, les empreses s’han vist obligades a fer contractes curts, de poques hores, que són contractes castigats econòmicament. “Aquest servei obliga les empreses a fer una cosa que no volen fer: precaritzar aquest tipus d’activitat i els equips de treballadors. Per tant, si volem veure-ho com a mesura excepcional d’un primer any i veure com funciona per fer una posterior valoració i millorar en un futur, d’acord. Però, en cap cas, aquest servei s’ha de tornar a gestionar de la manera com s’ha fet fins ara”, adverteix Montes.

A més, aquest professional considera que no es pot plantejar el servei de manera independent a la resta de funcionament de l’escola. “Les tardes de lleure s’han de lligar al projecte educatiu del centre, però ampliant el servei perquè no només es tracti d’una hora, sinó que encaixi amb l’espai de menjador escolar o bé amb l’oferta posterior d’activitats extraescolars. En cap cas s’han de buscar monitors que treballin només una hora al dia perquè això no és raonable ni per aquests monitors, ni per la capacitat de preparar el servei”, ha remarcat.

Per la seva banda, Garcia també explica que ell i el seu company de coordinació han hagut de preparar-ho “tot molt ràpid”. “Creiem que no s’ha executat gens bé el pla. Aquest projecte s’havia de fer a dos anys vista per fer-ho bé”. El departament d’Educació, en canvi, argumenta que la iniciativa ha estat ben preparada. “A principis de setembre, i abans de començar el curs, ja s’havien signat el 100% dels contractes de monitoratge per a l’atenció dels infants”. 

Segons Educació, les incidències per necessitat de reajustar el nombre de monitors durant la primera setmana del curs han estat del 2,30% del total de centres, i per tant el 97,7% no han notificat problemes en aquest sentit. “En tots els casos s’ha treballat per resoldre la situació i poder disposar del nombre assignat de monitors, i en cap cas s’ha deixat de prestar el servei”.

Una bona iniciativa per als infants

Deixant de banda la planificació, Garcia valora positivament la iniciativa. “La idea és molt bona, perquè com alumne és dur començar el curs i entrar en matèria tan directament. Així poden fer-ho progressiu”. En aquest fet coincideix la Clara Alberich, alumna de 4t de primària de l’escola Maria Cortina, a Reus. “Aquestes tardes de setembre són bastant diferents de les de la resta del curs perquè no fem classe i ens ho passem molt millor!”, exclama.

Pintar, jugar i dibuixar. Les activitats de lleure triomfen: “Sortim al pati, i allí podem cridar. A més, un parell de tardes a la setmana veiem pel·lícules”, explica, amb energia. A la classe de la Clara el seguiment de les activitats de lleure és del 100% dels alumnes.

Finalment, Garcia considera que en el centre educatiu on coordina aquestes activitats els està sortint “rodó”. “Les persones que formem part de la comunitat educativa volem que els infants estiguin bé i per això ens hem posat a remar tots en la mateixa direcció. Amb els professors tenim molt bona coordinació, ens ajuden amb els canvis de torn, etc.”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article