El 98,4% dels alumnes que van demanar una plaça de Formació Professional pública l’ha obtingut

Un 1,6% dels sol·licitants (1.222) s’han quedat sense a l’haver demanat titulacions que s’han omplert amb altres alumnes


Un 98,4% dels alumnes que van demanar una plaça de Formació Professional pública a Catalunya l’ha obtingut, el que fa un total de 72.589 estudiants matriculats al sistema. En canvi, un 1,6% dels sol·licitants, 1.222 persones, s’han quedat sense plaça en haver-ne demanat en titulacions que s’han omplert amb altres alumnes que tenien millor nota.

Educació ha precisat que més del 70% dels que s’han quedat sense estudi assignat només van posar una titulació, un centre i un torn a la petició de matrícula, cosa que ha dificultat la seva assignació. A dia d’avui queden 16.231 places vacants que s’han ofert però que no s’han assignat perquè ningú les ha demanat i que en els propers dies els centres podran tornar a oferir.

Aquesta dimarts a la tarda el departament d’Educació ha fet públiques les dades de la matriculació d’alumnes als graus de Formació Professional pública de Catalunya i els ha valorat “positivament”. Segons el director general de Formació Professional, Àngel Miguel Rodríguez, que el 98% dels alumnes que van demanar plaça n’hagin obtingut una vol dir que “es dona continuïtat” als estudiants que han triat aquest itinerari professional.

1.222 estudiants sense assignar

La conselleria, després de crear 300 nous grups de formació professional (de 30 persones cada un), va oferir abans de l’estiu 45.152 places de grau mitjà. Va rebre 48.678 sol·licituds i es van assignar les places disponibles per ordre de millor nota. Després d’aquesta primera assignació, 9.000 persones no es van matricular malgrat haver estat assignades en algun dels estudis que havien demanat.

11.000 persones no van obtenir una assignació perquè es van quedar fora per nota. Amb les places que quedaven dels no matriculats i d’estudis que no havia demanat ningú, es van oferir 9.800 places de nou aquest mes de setembre per si aquests 11.000 volien demanar alguna d’aquestes places. En aquesta segona fase van presentar sol·licitud 2.899 persones però només es van poder assignar 2.261 places. Això deixa a 638 estudiants que van demanar plaça tant a la primera fase com a la segona i que, malgrat tot, no han obtingut plaça al sistema.

Pel que fa al grau superior, les places ofertes van ser 35.408 i les sol·licituds 40.616. De nou, un grup important d’alumnes que va rebre plaça no es va matricular: 6.180. Entre les places d’aquests darrers i les que no havia demanat ningú, va quedar una bossa de 13.042 places per la segona fase.

A aquest segon període d’inscripció, al qual l’alumne es podia matricular entre el 14 i el 16 de setembre, s’hi van presentar 2.113 estudiants. A 1.524 se’ls hi va assignar una plaça i 589 van quedar no assignats.

Així doncs, entre el grau mitjà i superior, un total de 1.222 alumnes s’han quedat sense lloc al sistema de formació professional. “Ja vam dir abans de l’estiu que era molt important demanar vàries titulacions per si no s’obtenia la primera opció. El 70% dels que s’han quedat sense assignació, a la seva petició només van posar una titulació, un centre i un torn. Això dificulta molt assignar-los una plaça”, ha justificat el director general de Formació Professional, Àngel Rodríguez.

Encara queden places i hi ha un nou termini obert

No obstant, Rodríguez ha animat als alumnes que s’han quedat sense plaça a demanar alguna de les 16.300 que ha quedat vacants perquè no les ha demanat ningú. La idea del departament és que cada centre comuniqui quines vacants té i publicar aquesta setmana un llistat que mostri per municipis les places que encara hi ha disponibles arreu del territori per aquest mateix curs.

De fet, la conselleria ha fet públic quins han estat els estudis de Formació Professional més demanats i pels que encara hi ha places. En grau mitjà, queden 500 places a la titulació de ‘Sistemes microinformàtics i xarxes’, que ha estat el més sol·licitat a Catalunya, 1.071 places de ‘Gestió Administrativa’ i 136 de ‘Cures Auxiliar d’Infermeria’, entre d’altres.

En el terreny del grau superior algunes de les titulacions que més lloc tenen són 806 places ‘Administració i Finances’ (806), ‘Integració Social’ (425), ‘Educació Infantil’ (276) i ‘Laboratori Clínic i Biomèdic’ (3).

Des d’avui ja es poden demanar aquestes places per començar a cursar-les aquest mateix curs malgrat que alguns estudis ja han començar les classes. Per aconseguir una plaça cal fer-ho matriculant-se directament al centre al que correspon. És a dir, no hi ha una assignació centralitzada per part del departament encara que aquest publiqui un llistat de la distribució per centres de les vacants. El criteri que s’utilitza per donar aquestes places és que es dona al primer que arriba.

Alumnes que no es matriculen

Tant al grau mitjà com al superior, hi ha un nombre important de persones que o bé no es van matricular quan se’ls hi va assignar una plaça (9.000 al grau mitjà i 6.000 al superior) o bé no van obtenir plaça a la primera fase i ja no ho van intentar a la segona.

El departament diu que no es pot considerar que totes aquestes persones hagin abandonat els estudis perquè és molt possible que hagin optat per estudis privats de Formació Professional, que hagin accedit a graus universitaris, que hagin repetit quart d’ESO o que hagin optat per incorporar-se al mercat laboral.

El director general de Formació Professional sí que ha precisat no obstant que, per l’experiència d’anys anteriors, el 50% dels alumnes que no s’han matriculat o que no han demanat plaça a la segona fase, apareix inscrit en algun dels estudis reglats quan creuen totes les dades de centres privats i universitats al desembre.

Pel que fa al gran nombre de places vacants, 16.300, Àngel Rodríguez ho ha atribuït a l’increment de places dels últims dos anys -aquest anys s’han creat més de 300 grups nous de 30 persones cada un- i a un desinterès dels estudiants per una sèrie de places que no es demanen. “Cal millorar en l’orientació professional. Cal casar la voluntat dels estudiants de cursar un grau de formació professional amb les ofertes de treball que generen els sectors econòmics del país. I també hauríem de desestigmatitzar algunes professions que no tenen demanda perquè socialment es veuen malament”, ha completat el director general.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article