L’aFFac constata una manca generalitzada de plaça pública a totes les etapes del sistema educatiu

L’entitat ha demanat a Educació que faci una valoració “responsable i sincera” de les tardes de setembre


Catalunya continua formant part del pòdium de països amb més educació privada, només per sota de Bèlgica i Malta. Així ho constaten les Associacions Federades de Famílies de Catalunya (aFFaC) en un informe presentat aquest dijous. Concretament, l’educació privada representa 33% del total i la majoria d’aquests centres estan finançats amb fons públics a través de concerts educatius, “una situació anòmala a Europa”, destaquen.

“La majoria de països del nostre entorn se situen per sobre del 90% d’escola pública, mentre que a Catalunya no arriba ni al 70%”, alerten. Per etapes, l’entitat constata que falten 817 places per cobrir el curs de P3. A secundària, falten 76 grups per l’alumnat que ve de 6è a l’escola pública.

“Si la situació ja és inacceptable a primària, a secundària la problemàtica s’agreuja encara més. El departament no pot garantir plaça a tots els alumnes que cursen 6è de primària en un centre públic”, alerten. Segons l’aFFaC, aquesta manca de grups provoca, des de fa anys, “una fuga constant” d’alumnes de la xarxa pública a la privada concertada.

Continua sent la xarxa pública la que absorbeix, majoritàriament, l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu. Així, segons les últimes dades disponibles, les de l’any 2021, el 74% d’aquest alumnat estava escolaritzat en un centre públic, mentre que el 26% ho estava en un centre privat concertat.

Setembre “calent”

En la roda de premsa, Belen Tascón, presidenta de l’aFFaC ha descrit la tornada a l’escola d’enguany com la “més convulsa” dels darrers anys perquè el departament “ha forçat” un avançament de curs “sense diàleg ni acord” amb la comunitat educativa. Amb tot, l'aFFaC defensa avançar l'inici del curs escolar, però no d’aqeusta manera, amb el poc marge d'organització que han tingut els docents. 

Així, la proposta de l'aFFaC és que l'inici de curs sigui amb jornada completa per garantir el dret a l'educació en condicions d'igualtat entre tots els alumnes i no intensiva com aquest setembre. En aquesta línia, l’entitat ha demanat a Educació que faci una valoració “responsable i sincera” de les tardes de setembre i corregeixi errors de cara al curs següent. Entre els aspectes a millorar, han destacat els problemes amb la contractació del monitoratge, l’assistència de l’alumnat i el tipus d’activitat de tardes “bàsicament jocs lliures”.

Així, en el que l’aFFaC defineix com un “setembre calent”, en molts aspectes, també ha criticat les altes temperatures assolides en alguns centres escolars on els termòmetres han arribat a enregistrar més de 40 graus, com en algunes escoles de  Girona i Barcelona.

Paral·lelament, l’entitat ha presentat les línies d’actuació que marcaran l’activitat durant l’any escolar, entre les quals destaquen la salut mental, la sostenibilitat, el dret digital i l’educació inclusiva. 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article