Educació reconeix que cal millorar la detecció, l’atenció postobligatòria i el lleure en la garantia de la inclusiva

Preveu tenir els resultats de l’avaluació externa al desembre i finalitzar durant el curs el càlcul del cost de la plaça


Millorar la detecció dels alumnes amb necessitats educatives, atendre’ls millor en l’etapa postobligatòria i garantir una oferta de lleure inclusiu. Aquests són tres dels “focus” que la directora d’Educació Inclusiva, Laia Asso, ha reconegut que cal millorar. Ho ha fet al Parlament, on ha remarcat que en cinc anys de decret s’ha fet molta feina, tot i que en queda molta.

En aquest sentit, Educació preveu tenir al desembre els resultats d’una avaluació externa sobre el compliment del decret, i durant el curs preveu finalitzar el càlcul del cost de la plaça, amb la categorització del tipus, per poder sumar-se a la partida oberta d’escolaritat i dir que “qualsevol alumne té cobertes les despeses del seu recorregut educatiu”.

Des del 2017, s’ha fet una inversió d’increment de 264 milions d’euros —el decret preveia 142 milions— i Asso ha defensat que si es tenen en compte totes les polítiques s’hi han destinat uns 500 milions d’euros. Seguint aquestes xifres, la directora ha afirmat que des de l’aprovació del decret s’ha fet un increment dels 320 milions d’inversió basal inicial a “pràcticament el doble”. Tot i això, ha reconegut que cal continuar treballant per realment poder parlar d’escola inclusiva, alhora que ha rebutjat les afirmacions sobre que el decret no s’està complint.

Asso ha explicat que es treballa en tres àmbits: en el de mesures i suport universal a tot l’alumnat; en les mesures a aquell alumnat que temporalment necessita alguns tipus d’acompanyament; i mesures i suport intensius. Aquests últims representen el 5% del total dels alumnes del sistema educatiu.

Complint ràtios però amb desajustos

La directora ha afirmat que s’estan complint les ràtios de tenir un Suport Intensiu d’Escolarització Inclusiva (SIEI) per cada 1.400 alumnes a infantil i primària i un per cada 900 a secundària a tots els territoris. En total, aquest curs són 869 els centres que tenen aquest suport, 724 públics i 127 concertat.

Malgrat això, ha apuntat que en alguns centres sí que funcionen com estan pensats, però en d’altres suposen un espai fora de l’aula on es “concentren” tots els alumnes amb necessitats educatives especials. “Hem de reconèixer que hi ha feina a fer i donar la volta en els casos en què sigui necessari”, ha insistit.

També ha apuntat que cada cop hi ha més alumnes amb situacions de salut “enormement complexes” que es troben al sistema ordinari, i ha afegit que això era “impensable” fa uns anys.

Entre les prioritats també ha situat la necessitat de “taca d’oli” amb la mirada inclusiva perquè arribi a tots els àmbits del sistema educatiu, per exemple als recursos i materials que s’empren a les aules. En aquest sentit, s’està fent un repàs d’aquells que no són inclusius.

Entre els aspectes a millorar, ha mencionat el fet que hi ha centres que “concentren” alumnes amb necessitats especials. Aquesta situació ha de canviar per tal d’aconseguir un repartiment equilibrat i equitatiu.

Formació a docents

D’altra banda, aproximadament un miler de docents han fet formació en disseny universal de l’aprenentatge i uns 2.500 han seguit formació de sensibilització. La directora ha destacat la necessitat de continuar per aquesta línia i, tot i que ha apuntat que mil docents poden semblar poc, Catalunya és pionera en aquest aspecte.

L’oposició demana concrecions

Des de l’oposició, la diputada del PSC Ester Niubó li ha demanat més concrecions i ha expressat la seva voluntat de treballar per aconseguir un acord que garanteixi aquesta cobertura de les necessitats dels alumnes.

La diputada de la CUP Nogay Ndiaye ha qüestionat que hi hagi un repartiment equitatiu dels recursos fora de Barcelona i la seva àrea metropolitana. Asso li ha respost que és cert i que per això s’ha de millorar en la detecció de l’alumnat amb necessitats, per tal de poder millorar també el repartiment equilibrat i la garantia de l’equitat.

Per la seva banda, el diputat de Cs Nacho Martín Blanco ha transmès la “preocupació” de les escoles d’educació especial, que ha defensat que són imprescindibles. Una puntualització que també li ha fet el diputat de VOX Manuel Acosta. La directora els hi ha respost que el sistema posa l’alumne al centre del sistema i li ofereix recursos “molt diversos”, entre els quals ha destacat el paper “importantíssim” dels centres d’educació especial.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article