Famílies d’infants amb autisme denuncien poc suport, desinformació i falta de comunicació per part d’Educació

Lamenten traves en els processos d’inscripció i en l’assignació d’auxiliars de suport


Desenes d’entitats que formen part de la Federació Catalana d’Autisme —que representa a 12.000 famílies del col·lectiu a Catalunya— lamenten “la falta d’inclusivitat del sistema educatiu”. Asseguren que s’han trobat traves en els processos d’inscripció i en l’assignació d’auxiliars de suport, situació que “augmenta la desprotecció i l’abandonament” de l’alumnat amb TEA a les escoles i instituts.

A Catalunya, una de cada 81 persones té autisme i les dades apunten un augment considerable dels casos diagnosticats en els últims anys. Tanmateix, des de la federació lamenten que “existeix una manca de suport i d’adaptació a les necessitats específiques del col·lectiu estructural”, que afecta tots els àmbits, inclòs l’educatiu, tot i comptar amb el Decret d’Inclusiva des del 2017.

Un dels principals problemes amb què es troben les famílies té relació amb l’assignació d’hores d’auxiliars de suport o vetlladores, una figura professional indispensable per a l’alumnat amb TEA, ja que molts estudiants d’aquest col·lectiu requereixen una persona que els acompanyi cada dia i els doni suport durant la jornada escolar. Actualment, les famílies que conformen les entitats insisteixen que se’ls hi ha negat l’atorgament de vetlladora quan l’han demanat o se’ls hi ha concedit hores insuficients del servei per satisfer les necessitats reals.

Manca de comunicació d’Educació

Com a mínim el 25% de les famílies que formen part de les entitats han traslladat a la Federació Catalana d’Autisme que estan tenint problemes amb educació. És per això que la federació s’ha reunit amb el Departament d’Educació per traslladar el malestar del col·lectiu i intentar generar espais de col·laboració entre l’administració pública i les entitats del tercer sector. Arran de la trobada es posaran en marxa iniciatives de formació i sensibilització en autisme i s’intentarà activar un programa d’intercanvi d’informació de casos particulars que agilitzi els tràmits i redueixi l’angoixa de les famílies.

“Agraïm la disponibilitat del Departament per tal de desenvolupar accions de futur, però el present encara és dramàtic”, diuen des de la federació en relació amb la Taula de participació per l’escola inclusiva, presentada aquest dimarts. I és que Educació ha comunicat que, pel que fa al servei de vetlladores, “no hi ha una solució viable en aquest moment”, ja que s’estan plantejant la idoneïtat del sistema de distribució d’aquestes.

Des de la Federació Catalana d’Autisme continuen reivindicant l’alternativa de l’assistència personal per tal de pal·liar les situacions de discriminació i vulneració de drets, alhora que aposten per la col·laboració interdepartamental.

Neus Payerol, presidenta de la Federació Catalana d’Autisme, explica que “és important expressar el cansament de les famílies, que conviuen cada dia amb l’autisme, la qual cosa no és gens fàcil”. I afegeix: “Quan es dirigeixen al Departament d’Educació o de Drets Socials, se’ls hi exigeix estar informades de tot a l’hora de presentar reclamacions o queixes. Això no pot ser, ja que crea un esgotament crònic i un malestar molt gran per a les famílies, al mateix temps que representa una vulneració de drets flagrant que nosaltres volem denunciar”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article