L’acompanyament familiar, un factor decisiu per a la competència lectora dels infants

L’alumnat de 4t de primària que viu a llars on no es fomenta l’hàbit de la lectura pot veure endarrerit mig curs el seu rendiment acadèmic


Viure a una llar on es fomenta l’hàbit de la lectura té efectes directes en la competència lectora i l’èxit escolar dels infants. La diferència entre l’alumnat que rep suport familiar a l’hora de fer activitats relacionades amb la lectura, com explicar contes o llegir en veu alta, és significativa i es correspon a mig curs acadèmic a 4t de primària, segons la Fundació Bofill. Per aquest motiu, l’entitat ha creat la campanya ‘Les famílies, aliades de la lectura’, amb la finalitat de capacitar a pares i mares de 4t, 5è i 6è de primària perquè acompanyin de forma exitosa el procés d’aprenentatge i la construcció dels hàbits lectors dels seus fills i filles.

A Catalunya, un de cada quatre infants té un nivell lector baix quan finalitza l’educació primària. Una comprensió lectora que és determinant per garantir l’èxit educatiu dels infants al sistema educatiu català, on la lectura i l’escriptura són elements essencials per al rendiment acadèmic. Per aquest motiu, des de la Fundació Bofill assenyalen que “és urgent fomentar polítiques públiques encaminades a activar el rol de les famílies com a agents clau en el desenvolupament de la competència lectora”, ja que, segons les dades de l’informe PILS 2016, els fills i filles de les famílies que tenen hàbits lectors adquireixen un nivell de comprensió lectora molt superior a la dels infants que viuen a llars on no es gaudeix de la lectura.

Per a l’entitat, l’adquisició d’una bona comprensió lectora pot servir de “factor protector del fracàs escolar” davant les condicionants que suposa l’entorn socioeconòmic d’on prové l’alumnat i, per tant, la seva promoció és una forma de prevenir l’exclusió social. Tot i això, la manca de recursos econòmics, socials i culturals de les famílies afecta de manera directa també als nivells de comprensió lectora dels infants. Segons les dades del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, l’alumnat de 4t de primària que pertany a famílies amb baix nivell de renda presenten un nivell de competència lectora de vint punts menys que els que provenen de famílies benestants.

A més, als centres d’alta complexitat —on es concentra un elevat percentatge d’alumnes desfavorits socioeconòmicament i amb necessitats educatives especials—, un 52% dels infants tenen un nivell mitjà-baix o baix de comprensió lectora; mentre que a les escoles de mitjana i baixa complexitat aquest percentatge es redueix al 35,3% i al 24,2% respectivament, segons les dades del Consell Superior d’Avaluació.

Les famílies, aliades de la lectura

“Cada curs que passa, els infants desafavorits que no tenen un clima de promoció i acompanyament a casa veuen reduïdes les seves oportunitats de tenir èxit educatiu”, afirmen des de la Fundació Bofill. En aquest sentit, l’entitat insisteix en el fet que, tot i que a l’escola s’ensenya bé a llegir, cal també que l’activitat lectora s’acompanyi des de casa. La millor estratègia, segons la fundació, són els programes de lectura compartida en família, ja que presenten efectes més positius que altres mecanismes, com la col·laboració entre mestres i progenitors o la verificació dels deures.

Per aquests motius, la Fundació Bofill impulsa la campanya ‘Les famílies, aliades de la lectura’, una iniciativa que ofereix a escoles, biblioteques i entitats socials la metodologia, els recursos pràctics i els espais formatius necessaris perquè liderin accions de capacitació parental en lectura dirigides a les famílies del seu entorn, especialment a aquelles que provenen de contextos socioeconòmics més desfavorits.

L’objectiu final d’aquesta campanya és que pares i mares se sentin perfectament capaços d’acompanyar els infants en el procés d’aprenentatge i construcció d’hàbits lectors, “un procés que té lloc a l’escola, però que és essencial que sigui present a casa”, com afirmen des de l’entitat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article