L’Ajuntament de Barcelona amplia les extraescolars artístiques i científiques gratuïtes en 15 barris

Aquest curs s’oferiran un total de 146 tallers i activitats setmanals, que beneficiaran a més de 2.300 alumnes de la ciutat


L’Ajuntament de Barcelona amplia aquest curs l’oferta d’extraescolars culturals, artístiques i científiques gratuïtes a un total de 15 barris de la ciutat. L’objectiu és que 2.317 alumnes de centres educatius de la ciutat puguin gaudir d’un total de 146 tallers i activitats setmanals, d’acord amb les places ofertes per aquest curs. La mesura es desplega a través del Pla de Barris i amb un pressupost anual de prop de 440.000 euros.

La mesura segueix amb la metodologia del programa ‘Caixa d’eines’, a través de la qual el Consorci d’Educació de Barcelona i el Pla de Barris municipal ha creat una oferta d’activitats extraescolars culturals, artístiques i científiques gratuïtes per tal de “pal·liar les desigualtats observades en alguns territoris de la ciutat en els quals no hi ha accés ni possibilitat de participació en aquest tipus d’activitats”, com detallen des de l’Ajuntament. A més, la iniciativa també ha permès introduir pràctiques artístiques en horari lectiu.

Aquest curs, 51 centres educatius de la ciutat estan desenvolupant alguna de les propostes de la ‘Caixa d’eines’. D’aquests, 31 són escoles de primària, deu són instituts, nou són instituts escola i un és un centre d’educació especialitzat. A més, en aquest desplegament s’han implicat 62 equipaments, entitats, creadors i creadores d’un total de 18 barris. Concretament, els barris que es veuran beneficiats són: Bon Pastor, Baró de Viver i Trinitat Vella, el Besòs i el Maresme, Trinitat Nova, Roquetes, Verdun, Turó de la Peira, Prosperitat, Ciutat Meridiana, Torre Baró, Vallbona, el Raval i el Gòtic, el Poble-sec i El Carmel.

El programa es va iniciar durant el curs 2017-2018 i, com a novetat, aquest curs desplega una nova metodologia que busca incorporar als diferents centres educatius “un perfil artístic i de mediació que no té com a objectiu principal l’activitat directa a l’aula, sinó la formació de l’equip docent”, com afirmen des del consistori. La finalitat és que aquestes pràctiques artístiques estiguin relacionades amb les competències i el projecte educatiu del centre.

“La consolidació del programa ‘Caixa d’eines’ contribueix a forjar una transformació de les escoles, un canvi de paradigma, en el qual els centres escolars tendeixen a esdevenir també referents culturals en els seus territoris”, assenyalen des de l’Ajuntament de Barcelona.

Connectar les escoles amb els agents culturals locals

Un dels principals propòsits que persegueix aquesta ampliació del programa ‘Caixa d’eines’ és el de connectar els centres educatius amb els centres culturals propers dins de cada barri. “Es pretén fer-los més permeables i esborrar barreres entre ells, de manera que els centres educatius esdevinguin espais de producció cultural, entesos en un sentit de creació, investigació i reflexió, i al seu torn els espais culturals siguin molt més ambiciosos en el seu treball educatiu”, destaquen des del consistori.

Per aquest motiu, la Direcció de Patrimoni i Museus de l’Institut de Cultura de Barcelona ha creat un grup de treball per ajudar a definir i concretar les funcions dels serveis educatius i de mediació dels museus municipal. S’espera que amb això es pugui definir un catàleg estandarditzat que permeti unificar criteris de contractació d’aquests serveis, així com la seva implementació al conjunt de museus municipals durant els pròxims anys.

A més, una altra de les actuacions previstes per l’Ajuntament per a ampliar la xarxa cultural dels barris de la ciutat és la posada en marxa de la sisena escola municipal de música, al districte de Sant Martí. Es preveu una inversió de 9 milions d’euros per fer unes obres que es realitzaran al llarg dels dos pròxims cursos. El nou equipament s’ubicarà en l’edifici de l’antic Espai Pere Calafell.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article