Vall d’Hebron vol posar al centre de la presa de decisions a pacients, famílies, associacions i professionals

L’hospital engega un nou model de participació per garantir que la ciutadania tingui veu en el funcionament de la institució


L’Hospital Universitari de la Vall d’Hebron ha engegat un model de participació amb la ciutadania pioner a Catalunya. Entre altres mesures, el centre hospitalari ha creat una sèrie de grups de participació formats per professionals i pacients, ha posat en marxa l’oficina de Participació de les Associacions i comptarà a partir d’ara amb un comitè que determina l’estratègia per garantir que la veu de la ciutadania es tingui en consideració en el funcionament de la institució. L’objectiu és posar al centre de la presa de decisions a pacients, famílies, associacions i professionals.

“Promoure la participació de pacients, famílies, associacions i professionals de forma conjunta a les institucions sanitàries no només millora l'experiència dels pacients i els resultats en salut, sinó que augmenta la qualitat assistencial i de la recerca i genera un model de millora contínua que perdura en el temps”, explica el gerent de Vall d’Hebron, el doctor Albert Salazar. 

Un dels pilars d'aquest nou model de relació amb la ciutadania són els grups de participació formats per professionals i pacients, els quals es reuneixen de manera regular per posar en comú informació i exposar el seu parer sobre el funcionament del sistema hospitalari. En aquestes reunions s'estableixen una sèrie de metes per tal de millorar el benestar del pacient i, a més a més, els grups de participació avaluen el grau de compliment dels propòsits fixats i aconsegueixen establir un canal de comunicació permanent i estable.

“Garantir la participació de pacients i associacions en un hospital terciari com la Vall d'Hebron, així com la perspectiva de gènere i la diversitat en les polítiques i l'anàlisi dels resultats, democratitza la pràctica sanitària, ens situa a la línia europea i és un dels objectius del Pla Estratègic 2021-2025 de Vall d'Hebron”, assenyala la coordinadora d’Atenció Ciutadana de l’hospital, Ana Martí. 

Seguint en aquesta línia, Vall d'Hebron també ha obert una Oficina d'Atenció a les Associacions de Pacients (OAAP), en la qual es recullen els suggeriments que presenten les entitats de pacients a l'hospital. Amb aquesta iniciativa es pretén mantenir una relació constant i directa amb els representants dels pacients, afavorint així la realització d'activitats de divulgació científica.

Dues experiències d’èxit a la Vall d’Hebron

Aquest nou model de participació s'ha presentat a la Jornada de Participació Ciutadana de l’hospital, que es va celebrar aquest dimecres passat. La finalitat d'aquestes jornades era analitzar com Vall d'Hebron està incorporant la visió i les necessitats dels pacients i la comunitat en el seu dia a dia, així com els passos que seguirà en el futur perquè cada cop aquestes reivindicacions hi estiguin més presents.

Dins de la programació de la jornada s'ha presentat també dues iniciatives d'èxit que ja estan en marxa pel que fa a afavorir la participació ciutadana. Una d'elles és l'experiència de la presa de decisions compartides que s'ha començat a aplicar a la Unitat de Tractament Integral de l'Obesitat de Vall d'Hebron. Aquesta experiència té la finalitat de donar més capacitat de decisió al pacient en el tractament a seguir, ja que el metge abandona la posició de professional sanitari que diu al pacient què ha de fer i li dona l'opció de valorar quin tractament s'adequa més a les seves necessitats. En tot cas, al pacient sempre se l'informa prèviament de totes les alternatives existents.

“Hem observat que l'adherència al tractament millora si s'implica en la seva elecció les persones amb obesitat severa, la motivació per seguir-lo és més gran, es genera una relació de confiança amb el personal sanitari i es fomenta l'autocura i els hàbits de vida saludables, que resulten capitals per a aquests grups de pacients”, reflexiona la cap de la Unitat de Tractament Integral de l’Obesitat, la doctora Andreea Ciudin.

Per altra banda, el projecte Lectura Fàcil és una iniciativa que pretén generar documentació sanitària comprensible per a tothom. Vall d’Hebron és el primer hospital català que posa en marxa un projecte d’aquestes característiques i ja s’ha treballat més d’una vintena de fullets informatius dirigits a pacients i acompanyants per fer-los més fàcil la comprensió. 

“La Comissió de Lectura Fàcil funciona i és una gran idea. Ens permet als pacients el que fa anys que buscàvem: poder cooperar en qüestions que directament tenen a veure amb nosaltres, ja que, com a pacients, al cap i a la fi, som experts”, afirma la representant de l’Associació d’Afectats per Cremades de Catalunya, Marta Allué. 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article