El 41,7% d’infants i adolescents es troben en risc de pobresa abans de rebre les transferències socials

L’AFEV llença la campanya ‘200 petjades’ per trobar dues-centes voluntàries


Les desigualtats socials i educatives d'infants i adolescents a Catalunya s'estan eixamplant més cada any, fins al punt que, en cinc anys, la taxa de risc de pobresa en menors de 16 anys s'ha incrementat un 8,5%. De fet, tal com alerta l'Associació de la Fundació d'Estudiants per a la Ciutat (AFEV), el 41,7% d'infants i adolescents a Catalunya es troben en risc de pobresa abans de rebre les transferències socials.

Segons les últimes dades de l’IDESCAT, Catalunya té un 14,8% d’Abandonament Escolat Prematur (APE), la segona taxa més alta d’Europa, només superada per Romania. Això implica que gairebé 15 de cada 100 estudiants no arriben a batxillerat i, de fet, el 9% no acaba l’ESO. Així doncs, apunten des de l’AFEV, “ens trobem davant d’un sistema social i educatiu que exclou a gran part d’infants i adolescents de Catalunya de manera estructural i consubstancial”.

Un dels problemes derivats d’aquesta desorbitada taxa d’abandonament dels estudis és, segons l’entitat, que el sistema no proporciona una alternativa a aquests infants i adolescents. “A més, cal destacar que aquestes dades pràcticament es doblen si parlem de col·lectius vulnerables com les estudiants d’origen migrant”, afirmen des de l’AFEV. Enguany, tant els serveis socials com les referents educatives dels diferents centres de l’entitat han inscrit més de 300 infants i adolescents en dificultats en els seus projectes, que estan orientats a lluitar contra les desigualtats educatives i crear vincles solidaris.

Tanmateix, asseguren que tant elles com altres entitats que treballen amb voluntariat han notat que el nombre de persones disposades a realitzar un voluntariat social ha caigut considerablement, i apunten la precarització del jovent i la incertesa social i econòmica com les principals causes d’aquesta davallada.

200 petjades

És per això que l’AFEV ha llençat la campanya ‘200 petjades contra les desigualtats socials i educatives’ amb l’objectiu de trobar 200 persones voluntàries fins el 31 de gener que puguin acompanyar una tarda a la setmana a un infant, adolescent o jove en dificultats.

L’acompanyament consisteix en el fet que una persona voluntària (mentora) i un infant, adolescent o jove (mentorat) formen un “tàndem”, una parella que cada setmana es troba per passejar, parlar, aprendre, jugar, compartir i dur a terme tota mena d’activitats culturals, esportives o socials. Aquesta eina d’intervenció, anomenada mentoria social, pretén combatre les desigualtats i l’exclusió educativa posant el focus en reforçar l’autonomia, l’autoestima i les competències dels infants, adolescents i joves com a palanca de canvi i creixement personal.

“Les persones que participen en el projecte se senten més motivades per continuar estudiant i milloren els resultats acadèmics”, afirmen des de l’entitat. De fet, segons els equips de Serveis Socials i els centres educatius, el 90% d’infants i joves milloren tant en l’àmbit personal com acadèmic.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article