Com afecta l’horari al rendiment dels estudiants?

La jornada escolar partida, amb sessions d’aprenentatge abans i després d’una pausa per menjar, minva cada any


Des que al començament de la dècada dels anys 90 a Canàries es decidís concentrar totes les sessions d'ensenyament-aprenentatge en la primera meitat del dia (abans del menjar), la denominada jornada escolar contínua s'ha estès a la gran majoria de comunitats autònomes espanyoles. La jornada escolar partida, amb sessions d'aprenentatge abans i després d'una pausa per menjar, minva cada any.

Alguns dels arguments que esgrimeixen els defensors de la primera és que redueix la fatiga de l'alumnat i afavoreix l'atenció i el rendiment acadèmic. Ara bé, què diu la recerca sobre l'impacte de la jornada escolar contínua i partida en els alumnes?

Estudis i limitacions

Per a començar, convé subratllar que els estudis que s'han realitzat fins avui per a determinar quin tipus de jornada afavoreix en major mesura el rendiment acadèmic són escassos i presenten una sèrie de limitacions metodològiques que dificulten extreure una resposta concloent.

Per exemple, no sempre és possible aïllar l'efecte del tipus de jornada del d'altres variables, com el tipus de centre escolar o les característiques de l'alumnat. Amb això present, els resultats disponibles a Espanya no apunten a una superioritat de la jornada escolar contínua sobre la partida i suggereixen més aviat que la jornada partida promou en major mesura el rendiment acadèmic.

Cicles atencionals

En contrast amb l'anterior, sí que existeixen abundants estudis sobre com es distribueixen els cicles atencionals dels escolars al llarg de la jornada escolar.

Per a respondre a aquesta pregunta, l'atenció es mesura en diferents moments del dia amb, per exemple, tasques de discriminació visual, en les quals els estudiants han de localitzar en un temps limitat lletres, números o símbols concrets dins d'una cadena.

Per etapes, els resultats mostren que:

  • En l'alumnat d'infantil hi ha un augment de l'atenció durant el matí que passa a reduir-se durant la tarda.
  • En l'alumnat de primària, el pic de major atenció comença a traslladar-se a la tarda.
  • I en l'alumnat d'etapes superiors de primària els majors nivells d'atenció es desplacen clarament cap a la tarda, mentre que es mantenen especialment baixos durant les primeres hores de demà.

En termes generals, es podria dir que l'alumnat experimenta un pic atencional fins a mig matí i un altre més o menys pronunciat al llarg de tarda. Precisament per això, la jornada escolar partida, que es distribueix en dos períodes lectius (un matinal i un altre vespertí), s'adapta millor a la corba d'atenció dels escolars que la jornada contínua.

Adolescents: un cas especial

El cas dels adolescents mereix una consideració especial. D'una banda, convé subratllar que en l'etapa secundària del sistema educatiu espanyol predomina la jornada escolar contínua.

A això se suma el fet que la mitjana d'hores de classe que passen els adolescents dins de l'aula a Espanya és significativament superior a la mitjana de l'OCDE, qüestió que no es veu reflectida en les proves d'avaluació externes, com PISA.

El resultat és que els adolescents arrenquen la jornada molt aviat al matí per a cobrir totes les sessions d'aprenentatge diàries estipulades.

Canvi en els patrons de son

Ara bé, existeixen proves sòlides que aquesta població es caracteritza per uns patrons de son diferents de la població preadolescent o adulta. Concretament, els joves d'aquestes edats estan més actius i en alerta a mesura que s'acosta la nit; s'inclinen per retardar el moment de ficar-se al llit i experimenten, en conseqüència, una clara somnolència a primeres hores del matí.

Quin és el resultat d'aquesta desconnexió entre l'horari escolar i els cicles de somni dels adolescents? Que reben bona part de les classes en un clar estat de sopor; per cert, confós sovint amb un clima de concentració elevat pel silenci que impera a l'aula en hores primerenques del matí.

De fet, nombrosos estudis han posat en relleu com començar la jornada escolar a primera hora del matí es tradueix, a efectes pràctics, en una privació del somni en aquestes edats. I això té conseqüències no desitjables com, per exemple, l'aparició de problemes conductuals, la falta d'atenció, un rendiment acadèmic inferior o un nombre major d'accidents o lesions.

Començar més tard

Una solució plantejada en nombroses ocasions des de la comunitat científica implica modificar l'hora de començament de la jornada escolar.

La presa de decisions en matèria educativa és complexa i implica sempre múltiples factors. Si bé encara falta més recerca en aquest camp, seria molt recomanable prendre en consideració les proves disponibles sobre la distribució de les sessions d'aprenentatge al llarg del dia i la seva relació amb el rendiment acadèmic i benestar dels escolars.

(Aquest article ha estat publicat originalment a The Conversation. Pot llegir l'original aquí)

The Conversation

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article