La pandèmia agreuja l’absentisme escolar a Sant Roc: “Hi ha alumnes que han estat dos anys sense anar a classe”

A aquest barri de Badalona un 42% dels joves de secundària no va a l’institut de manera regular


L’absentisme escolar ha estat històricament un dels problemes estructurals del barri de Sant Roc de Badalona i el pas de la pandèmia de la Covid-19 no ha fet més que agreujar-ho. L’Ateneu Sant Roc, que treballa en l’atenció integral d’infants i joves, alerta que hi ha casos d’alumnes que han estat “dos anys sense trepitjar l’escola”. A Sant Roc, l’absentisme regular —més del 25% d’absències— és del 42% a secundària. Des de l’Ateneu reclamen més implicació de les administracions per donar el tomb a la situació mentre treballen per “contrarestar” la manca d’interès d’algunes famílies per l’educació. “S’hi ha de creure i posar els mitjans. No podem dir que el barri no té solució”, exclama la coordinadora de l’entitat, Pilar López.

En aquest sentit, des de l’Ateneu lamenten la manca de recursos municipals al barri. “No hi ha educadors de carrer o pla educatiu i tot i que hi ha escoles de proximitat, no hi ha cap escola pública al territori”, denuncien fonts de l’entitat. També reclamen que anar a l’escola sigui condició perquè les famílies puguin beneficiar-se d’ajudes o rendes.

En aquest sentit, l’entitat ha engegat la campanya de captació de fons ‘Educar per transformar’, que busca la implicació de la ciutadania per “seguir acompanyant infants i joves del barri” en l’actual context d’alts índex de desvinculació amb l’educació. L’Ateneu defensa que la igualtat d’oportunitats és una “garantia de futur” i l’educació “l’eina de transformació”.

La desvinculació amb l’educació és tanta en alguns casos que la coordinadora de l’Ateneu, Pilar López, augura “moltíssimes dificultats” en alguns infants i joves, inclús en generacions senceres. A més de l’absentisme, en altres casos, contextos com el de la pandèmia no faciliten que els alumnes d’aquests entorns puguin acabar amb èxit els estudis.

“Hi ha infants que han començat l’escola directament a primer o a segon o bé que no han arribat a la secundària”, detalla López. Ara, entitats com aquesta intenten “pal·liar” aquests dos anys en blanc amb un suport integral al desenvolupament dels joves en tots els àmbits. Els estudis, però també hàbits de salut, higiene, alimentació o lleure.

La implicació de les famílies, essencial

La coordinadora de l’Ateneu assenyala que la implicació de les famílies és essencial, ja que hi ha qui no li troba a l’escola la importància que es mereix. “Com venir a l’Ateneu sí que els agrada els fomentem des d’aquí que és més important anar a l’escola. Quan entenen que el que proposem és pel bé dels seus fills és quan es convencen”, afirmen des de l’Ateneu.

Més enllà dels factors culturals, aquesta desvinculació de l’escola també té una clara incidència de la realitat socioeconòmica del barri. Hi ha famílies, recorda, que sovint es veuen sobre seu l’amenaça d’un desnonament i els infants queden molt marcats: “No deu ser fàcil de pair dir que un dia no pots anar a l’escola perquè et venen a fer fora de casa”, conclouen.

Un suport per a l’escola i per a la vida

Des de l’Ateneu atenen una trentena de nens de primària, que hi van de dilluns a divendres a la tarda, i uns 60 joves de secundària, amb uns horaris més flexibles en funció de les necessitats de reforç escolar de cadascun d’ells. A més s’organitzen activitats de dinamització als carrers i places del barri.

L’Omar, de 15 anys, ha passat per tots els grups. És a l’Ateneu des de fa deu anys i ara, amb perspectiva, veu que l’ajuda rebuda ha donat els seus fruits: “A l’escola no només he pujat les notes, també he millorat la manera com m’expresso. És un suport molt bo en general per a la meva vida quotidiana”.

El jove no entén que companys seus deixin l’escola i fa una crida perquè s’apropin a l’Ateneu, ni que sigui perquè nouvinguts com ell puguin aprendre el català. “Ajuden molt”, afirma. Ara l’Omar ja comença a pensar en un futur laboral pròxim. Li agrada la informàtica, però no té decidit quin camí triarà. “Sigui el que sigui, segur que el que faig aquí m’ajudarà”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article