Les persones amb sordesa segueixen sense poder llegir els llavis del personal sanitari per l’ús de la mascareta

ACAPPS reclama a Salut polítiques d’accessibilitat per al col·lectiu


A Catalunya viuen prop de 180.000 persones amb problemes d'audició. El 98% del col·lectiu es comunica parlant en llengua oral i llegeix els llavis per comunicar-se. L’adéu de les mascaretes ara també en el transport públic, òptiques, ortopèdies i centres auditius, és una bona notícia per a les persones amb sordesa que, en no poder llegir els llavis, han vist greument afectada la seva comunicació durant la pandèmia. Les mascaretes continuen sent obligatòries en l’àmbit sanitari, per aquest motiu, el col·lectiu reclama polítiques d’accessibilitat en aquest sector.

Segons l’últim informe de les Associacions Catalanes de Famílies i Persones amb Sordesa (ACAPPS) és, precisament, en l’atenció mèdica on les persones amb sordesa han patit més situacions d’exclusió per no poder-se comunicar autònomament amb el personal sanitari.

És el cas, entre altres, de l’Ariadna Cardelús, amb sordesa, que va haver d’abandonar les classes de prepart per no poder entendre què s’estava dient. Una situació, entre altres, que causen una discriminació per a la persona amb sordesa i que té afectacions greus també per a la salut física i mental de la persona. 

Recentment, la federació ACAPPS ha traslladat l’informe al departament de Salut i reclamat mesures d’accessibilitat que facin possible una atenció mèdica a la persona amb sordesa amb autonomia, privacitat i dignitat.

Plantejar solucions en accessibilitat a Salut

La invisibilitat d’aquesta gran part del col·lectiu té conseqüències greus en les seves necessitats per accedir a la comunicació i informació, que sovint són oblidades. Des d’ACAPPS han reclamat que es tinguin en compte les persones amb sordesa que es comuniquen en llengua oral en el disseny de polítiques d’accessibilitat en l’àmbit de la Salut.

“Actualment, l’evolució en implants coclears i audiòfons ha permès que les persones amb sordesa puguin sentir-hi, per primer cop o de nou. Però també necessiten mesures d’accessibilitat com el bucle magnètic o les emissores FM que fa que el so arribi directament a l’audiòfon o implant coclear i que puguin sentir-hi millor”, explica Raimon Jané, president de la Federació ACAPPS.

El col·lectiu també reconeix que solucions com les pantalles per avisar del torn de les visites, que ja han aplicat a l’Hospital de Sant Pau, són bones opcions per garantir l’accessibilitat.

Des d’ACAPPS també s’ha insistit a Salut en la necessitat d’un disseny integral en el pla d’accessibilitat comunicativa a les persones amb sordesa perquè tingui sentit. Per exemple, que l’atenció sigui accessible en totes les formes de contacte i s’expliciti en la fitxa del pacient amb sordesa la seva modalitat comunicativa.

“Ens truquen per la programació de visites, recordar-nos-les o si hi ha hagut canvis. La majoria de persones amb sordesa no sentim prou bé una trucada telefònica i la millor manera de contactar amb nosaltres és la missatgeria instantània”, explica l’Ariadna.

Salut pren nota 

Des de la federació ACAPPS es valora la predisposició del departament de Salut per posar-hi fil a l’agulla. “L’objectiu és treballar ara de forma col·laborativa per fer que la tasca reivindicativa, d’incidència i de sensibilització feta per l’entitat tingui com a resultat final l’aplicació i dotació de les mesures d’accessibilitat necessàries perquè les persones amb sordesa que es comuniquen oralment puguin ser ateses, en els centres de salut, amb privacitat, autonomia i dignitat”, assenyalen.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article