Deu propostes de la Xarxa de Bicibús per millorar els desplaçaments en bici a l’escola

Les línies de bicibús de Barcelona presenten als partits polítics un decàleg de mesures urgents que haurien d’incloure en els seus programes electorals


La Xarxa de Bicibús de Barcelona, que agrupa més de 15 línies de bicibús de la ciutat, ha fet un decàleg de propostes per als diferents partits polítics que es presenten a les eleccions municipals de 2023 amb l’objectiu de millorar els desplaçaments que fan des de les llars de l’alumnat fins a les escoles. Es calcula que durant el curs 2021-2022 es van fer a la ciutat uns 15.000 desplaçaments amb el bicibús des de les llars dels estudiants fins a les escoles —és a dir, uns 1.000 desplaçaments setmanals—, segons les dades de la xarxa.

Les primeres propostes que fa la Xarxa de Bicibús als candidats i les candidates que es presenten a l’alcaldia de Barcelona tenen a veure amb la millora de la infraestructura ciclista de la ciutat. Concretament, assenyalen que s’haurien d’introduir millores en els criteris de construcció dels carrils bici segregats, els quals haurien de ser unidireccionals i tenir una amplària mínima de tres metres, amb interseccions segures. A més, demanen també el desplegament d’aparcaments per bicicletes a l’espai públic a prop d’entorns escolars i en entorns segurs, com per exemple dins d’edificis públics; així com reclamen implementar el servei de Bicibox a la ciutat.

Mesures per garantir la seguretat

Un altre aspecte que la xarxa subratlla com a molt rellevant és la garantia de la seguretat de les persones que es mouen en bicicleta per la ciutat i, més concretament, de les participants del bicibús. Així, proposen canviar l’estratègia de l’Àrea de Seguretat i Prevenció de l’Ajuntament de Barcelona per posar el focus en la protecció i defensa dels ciclistes contra l’assetjament dels conductors dels vehicles de motor, desenvolupant un protocol contra l’assetjament a ciclistes.

Per altra banda, demanen fer efectius els límits de velocitat i reduir la velocitat de la ciutat de manera global a 30 km/h, prioritzant els entorns escolars. Finalment, suggereixen també fer campanyes de sensibilització que evidenciïn la vulnerabilitat dels ciclistes i vianants.

Facilitar la gestió i el desplegament del bicibús

La Xarxa del Bicibús fa èmfasi a més a més en la necessitat de facilitar la gestió i el desplegament de la iniciativa a tota la ciutat. Per aquest motiu, recomanen garantir i simplificar els tràmits de sol·licitud d’acompanyament de la Guàrdia Urbana, preferentment en bici, unificant criteris entre districtes. Així mateix, reclamen el desplegament de noves línies de bicibús mitjançant la cerca, promoció i desenvolupament de noves línies, sigui des de l’Ajuntament directament o a través d’entitats que ofereixin aquest servei.

Incloure la visió d’infants i jovent

Per acabar, la Xarxa del Bicibús subratlla la necessitat d’incloure la visió de l’infant i el jovent en les polítiques i els serveis de mobilitat ciclista de la ciutat. Per fer-ho, un dels punts que s’hauria d’abordar és la revisió de l’ordenança de circulació, perquè s’incloguin mesures de protecció dels infants i adolescents que es mouen en bicicleta. Algunes d’aquestes mesures haurien de ser, per exemple, permetre circular per vorera els joves de 12 a 16 anys i adults amb infants en la cadireta i no limitar l’edat dels passatgers.

A més, la xarxa reclama incorporar el grup infantil com a usuaris i usuàries del servei del Bicing, així com promoure la creació de plataformes de servei de bicicletes adaptades per a infants amb diversitat funcional.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article