El síndic de Barcelona demana a l’Ajuntament normalitzar l’atenció presencial dels serveis socials

La defensoria reclama un “compromís metropolità” per facilitar l’empadronament de les persones sense domicili fix


Un dels principals motius de queixa dels ciutadans a la Sindicatura de Barcelona és sobre el funcionament de l’administració. De les 459 resolucions que va emetre la Sindicatura el 2022, 184 tenen a veure amb el dret a la bona administració, segons l’informe anual de la institució presentat aquest dijous. La Sindicatura insta l’Ajuntament de Barcelona a “redimensionar” les plantilles de tècnics de llicències i els serveis d’atenció per “garantir l’eficàcia de l’administració municipal”. També recomana recuperar el nivell d’atenció presencial dels serveis socials d’abans de la pandèmia; accelerar la retirada d’amiant o un “compromís metropolità” per agilitzar l’empadronament de les persones sense domicili fix.

La Sindicatura de Barcelona va dur a terme 1.554 intervencions el 2022: 566 queixes ciutadanes, 31 actuacions d’ofici i 957 assessoraments tècnics i jurídics. Aquestes intervencions s’han convertit, entre altres, en 459 resolucions dirigides a òrgans municipals del consistori.

D’aquestes intervencions, 601 tenen a veure amb una ciutat garantista —inclou dret a una bona administració, drets digitals, drets dels consumidors, drets funeraris, dret a la seguretat ciutadana, dret a l’empadronament—; 425, amb una urbs equitativa —dret a la salut, a l’habitatge, a una vida lliure de violències, entre altres—; 343, amb una ciutat habitable i sostenible —dret a l’espai públic, a l’accessibilitat, per exemple— i 185, amb una ciutat diversa —dret a la igualtat, a la diversitat, a la participació—. De les resolucions, 214 són sobre la ciutat garantista; 118, sostenible; 113, equitativa i 14, diversa.

Davant de les queixes ateses, la Sindicatura ha adreçat una sèrie de propostes al consistori. D’entrada, reclama una administració més eficaç davant la “manca de compliment dels terminis legalment establerts, els problemes per obtenir respostes municipals o les dificultats d’accés a determinats serveis”, que generen “molt malestar ciutadà”.

Garantir l’atenció presencial, l’empadronament i la retirada de l’amiant

La defensoria també demana “normalitzar” l’atenció presencial dels serveis socials i observa que la continuïtat de l’atenció telefònica després de mesos de pandèmia de la Covid-19 “respon a la instauració del teletreball en l’àmbit laboral i no a necessitats tècniques”.

D’altra banda, l’adjunta a la Sindicatura, Eva Garcia Chueca, ha apuntat que Barcelona és una de les ciutats que més empadronaments fa a persones sense domicili fix, però que altres municipis metropolitans no n’estan fent i que això fa un “efecte crida” cap a la capital catalana que “sí que garanteix aquest dret”. Per això reclamen treballar a escala metropolitana.

També, la Sindicatura insta el consistori a accelerar la retirada d’amiant a la ciutat, un “greu problema de salut pública”, ha constat Garcia Chueca, i, d’altra banda, demana més inspeccions i sancions pel soroll. A més, treballar per garantir la reparació del dany de les víctimes de violències i l’atenció als joves migrants sense referents familiars.

Una queixa per drets funeraris

La Sindicatura de Greuges va incorporar l’any passat la Resolució Alternativa de Conflictes (RAC), que inclou la mediació, la conciliació, l’arbitratge o la facilitació per solucionar problemes sense confrontació, un canal que activa si considera que pot contribuir a donar una millor resposta.

El 2022 es van dur a terme algunes proves pilot, com és el cas d’un conflicte entre una família i Cementiris de Barcelona. La defensoria va rebre la queixa per la declaració de caducitat d’un nínxol, que va comportar que les restes funeràries d’una persona es traslladessin a l’ossera general. Segons ha explicat el Bondia, la família no va ser notificada per error que el nínxol havia caducat.

La Sindicatura va promoure una trobada de la família amb representants de Cementiris de Barcelona amb la idea que poguessin arribar a un acord per reparar en la mesura del possible el greuge ocasionat. L’empresa ha contractat un antropòleg forense per recuperar els ossos d’aquesta família.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article