Més de la meitat de centres educatius va patir incidències per l’avançament del calendari escolar

Un 61,94% dels docents va començar el curs amb tasques que no tenien res a veure amb l’assignatura que imparteixen, segons CGT Ensenyament


L’avançament del calendari escolar ha generat dificultats en la gestió del curs, segons CGT Ensenyament. El sindicat ha enquestat 4.221 docents i 268 equips directius i ha constatat que aquesta mesura ha aixecat polseguera entre la comunitat educativa. En concret, els resultats de l’enquesta mostren que en un 85,45% dels centres es va incorporar nou professorat durant el mes de setembre, i que el 13,45% dels centres van haver d’obrir nous grups —no planificats al juliol— durant el setembre.

Recentment, el Departament d’Educació també ha publicat els resultats d’un estudi que va encarregar per tal de valorar l’impacte i l’opinió d’aquest avançament. Segons el sindicat, el titular d’educació, Gonzalez-Cambray, no ha escoltat els membres de la comunitat educativa, “que clamen contra aquesta mesura imposada sense negociació”.

Un cop analitzats els resultats d’aquesta enquesta, el sindicat assegura que la valoració de l’avançament del curs escolar és majoritàriament negativa, ja que el 95,56% dels enquestats hi ha votat en contra.

Mancances i incidències

Un 75,37% dels centres no disposava de plantilles docents completes al juliol i alguns docents es van veure forçats a treballar sense contracte vigent durant les primeres setmanes del juliol. Aquestes són dues de les mancances que recull l’estudi.

A més, l’enquesta també posa de manifest que hi ha docents que han començat a treballar a la seva nova destinació el primer dia lectiu —que no laborable— del curs 2022-23, i que hi ha grups que s’han obert a correcuita amb el curs començat (alguns alumnes van començar a l’octubre), i un llarg etcètera. 

“En definitiva, un setembre que ha estat un caos enmig d’una calor insuportable que ha provocat desmais i baixades de tensió a l’alumnat, en centres que no estan preparats per les temperatures de setembre”, assegura el sindicat. Concretament, el 90,14% dels docents afirmen que la temperatura a l’aula era superior 27°C durant els primers dies del curs.

Del total de centres enquestats, un 55,22% va patir incidències al setembre relacionades amb l’avançament del calendari escolar i un 29% d’aquests centres (més de la meitat d’aquest 55,22%) no van poder comunicar-les al Departament. “

Si els professionals de l’educació no tenen un canal de comunicació, amb el Departament, difícilment aquest pot tenir una foto real del que succeeix al dia a dia als centres, especialment quan es tracta d’un canvi tan important com l’avançament del curs escolar”, assegura CGT Ensenyament.

Falta de temps per la planificació del curs

La gestió del temps i la falta de planificació per part dels professionals és una de les mancances que destaca l’enquesta. En concret, manca de temps per fer recuperacions al setembre i preparar el curs escolar, o la sensació de feina mal feta per part del professorat per la manca de temps i organització per tenir les aules i el material, que depèn d’empreses externes, a punt per al primer dia de classe.

A més, els docents enquestats han manifestat que al juliol no es poden preparar moltes de les tasques que s’han de fer al setembre, perquè es necessita dedicar aquests dies al tancament del curs. El problema s’agreuja si no hi ha tota la plantilla al centre, perquè se’ls envia a la destinació del pròxim curs, i s’obren nous grups al setembre.

D’altra banda, un 87,39% dels docents que van canviar de centre educatiu al curs 2022-23 consideren que no van rebre un traspàs adient d’informació del funcionament del nou centre, i un 61,94% van començar el curs amb tasques que no tenien res a veure amb l’assignatura que imparteixen perquè no tenien els materials preparats per manca de temps.

Docents sense nomenament

Una altra dada que ha recollit l’enquesta és la dels docents que van haver de treballar al juliol sense nomenament, que representen un 12% del total dels enquestats. “Que el Govern de la Generalitat tingui a treballadores sense contracte i, per tant, sense cobrar ni donades d’alta al sistema de seguretat social és gravíssim”, assenyala el sindicat.

“Les dades de l’enquesta retornen la imatge d’un docent estressat perquè no pot desenvolupar la seva feina amb un mínim de qualitat. Si volem els millors professionals per l’educació dels nostres infants i joves, necessitem que la professió sigui atractiva i respectada, és imprescindible que el Departament deixi de menystenir el col·lectiu”, assevera el sindicat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article