El ritme i l’entonació són claus perquè els nadons assoleixin un aprenentatge de la parla “robust i fiable”

Un estudi de la UB indica que influeixen positivament en l’activitat cerebral i el comportament dels infants


El ritme i l’entonació són imprescindibles perquè els nadons assoleixin un aprenentatge de la parla “robust i fiable”. Així ho ha revelat un estudi de la Universitat de Barcelona (UB), l’Institut de Neurociències (UBneuro) i l’IDIBELL que també ha determinat que els infants de nou mesos ja són sensibles a les regularitats gramaticals que estan separades, és a dir, paraules que malgrat que en una mateixa frase apareixen distanciades entre si, guarden una relació i sentit.

El treball, publicat a la revista Science Advances, ha evidenciat que aquests canvis de to subtils milloren la capacitat dels petits per identificar blocs gramaticals no adjacents, i això es reflecteix en la seva activitat cerebral i en el seu comportament.

En el marc del treball, els autors han avaluat la sensibilitat dels nadons de nou mesos a regularitats gramaticals no adjacents, amb canvis de ritme i entonació o no, mitjançant la inclusió d’un to elevat a les síl·labes que contenien aquests components del llenguatge.

La metodologia

L’equip va aplicar la tècnica d’espectroscòpia d’infraroig proper (NIRS) per estudiar la resposta neuronal dels nadons d’una manera no invasiva. Amb aquesta metodologia, capaç de detectar les diferències en els canvis de consum d’oxigen en el flux sanguini a través de la llum infraroja, és possible identificar quines regions del cervell responen a les diferents condicions.

Quan es va exposar els nadons a una parla plana (sense to), no es van detectar signes de comportament relacionat amb l’aprenentatge, tot i que el seu cervell encara era capaç de detectar-los. “Quan la parla contenia senyals de to que destacaven aquestes regularitats, es van observar tant respostes neuronals com mesures de comportament, fet que indica que els nadons podien millorar el seu aprenentatge en aquest nou context”, ha detallat el professor Ferran Pons, membre de la Facultat de Psicologia i de l’Institut de Neurociències de la UB.

Mecanismes d’aprenentatge

Així mateix, els responsables de l’estudi, han indicat que els nadons tenen mecanismes d’aprenentatge potents que els permeten aprendre el llenguatge de manera eficient fins i tot abans del primer any de vida. Gràcies a la recerca, els investigadors han determinat que “els nadons de nou mesos ja poden ser sensibles a regularitats gramaticals no adjacents”.

Amb tot, han remarcat que “assolir un aprenentatge robust i fiable en aquesta franja d’edat només és possible quan hi ha regularitat de to i entonació en la parla”. Alhora, han detallat que aquests elements “ajuden el cervell infantil a detectar els blocs gramaticals que formen una dependència no adjacent”, han assegurat.

El treball també ha comptat amb la participació de la professora Ruth de Diego Balaguer, de la Facultat de Psicologia i de l’Institut de Neurociències de la UB (UBneuro); així com de les investigadores Anna Martínez Álvarez i Judit Gervain, de la Universitat de Pàdua (Itàlia).

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article