L’aFFaC demana a Educació un pla urgent per combatre la calor a les aules i alerta que els ventiladors no són suficients

El departament presentarà aquesta setmana diverses mesures per fer front al repte climàtic als centres educatius


Les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) demanen al Departament d’Educació un pla urgent per combatre la calor a les aules i alerten que els ventiladors són insuficients. “El que exigim és un pla d’emergència que estableixi com està cadascun dels centres educatius i, a partir d’aquí, fer una programació d’actuacions”, ha reclamat la presidenta de l’aFFaC, Belén Tascón.

Davant l’augment de temperatures de les últimes hores, Tascón avisa el departament que “està fent tard” i que està allargant una inversió que “sí o sí haurà de fer”. Per la seva banda, fonts d’Educació han avançat que aquesta setmana presentaran diverses mesures per fer front al repte climàtic als centres.

Les declaracions de la presidenta de l’aFFaC arriben després que el Departament de Salut activés aquest dijous passat el Pla d’actuació per prevenir els efectes de les onades de calor sobre la salut (POCS). El pla se sol engegar a mitjans de juny, però les condicions climàtiques d’aquest any, agreujades per la sequera, han fet avançar la posada en marxa un mes i mig.

Precisament, una de les principals denúncies de les famílies és que les onades de calor han deixat de ser “puntuals”. “Abans eren petites onades de calor, ara cada vegada més la situació s’allarga en el temps i passa de ser una cosa esporàdica a un fet que va més enllà de l’estiu”, constata Tascón. Segons apunta, a inicis d’aquest curs i durant el curs passat moltes aules van estar a una temperatura per sobre del màxim permès, fixat en els 27 °C.

Un dels remeis que el Departament d’Educació va posar en marxa per pal·liar la calor als centres són els ventiladors, una mesura que segons l’aFFaC no és suficient. Tascón afirma que l’any passat va quedar “comprovat” que no serveixen per baixar la temperatura a les aules, ja que només els que estaven a prop “notaven una mica més de confort tèrmic”. “No és un element que ens ajudi a lluitar contra aquests episodis, entenem que en un moment donat pot semblar la solució, però ja ho vam provar l’any passat i no cal tornar-hi”, defensa.

Enmig d’aquest context, l’aFFaC carrega contra la manca de resposta del departament a les seves demandes. “Tot el que rebem fins al moment és un: ‘Sí, sí, aquest problema el tractarem, però l’any que ve’”, denuncia Tascón.

L’associació reclama que Educació impulsi un pla per diagnosticar quin és l’estat de cada centre educatiu, catalogar-los per categories i, a partir d’aquí, programar les intervencions necessàries per a cada edifici. “Que facin un pla i posin data”, reclama Tascón.

Fonts del departament, per la seva banda, asseguren que el confort tèrmic a les aules és una qüestió que preocupa i que estan engegant un pla per començar a climatitzar els centres. “Cal començar a posar-s’hi per millorar el confort i reduir l’estrés tèrmic d’alumnat i docentes en les zones i en els edificis més sensibles”, han indicat les mateixes fonts. Tanmateix, des de la conselleria argumenten que es tracta d’un repte estructural que no pot ser resolt a curt termini en els 3.500 centres del sistema. En tot cas, el departament presentarà la propera setmana mesures per afrontar el repte climàtic.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article