La comprensió lectora de l’alumnat de l’Estat, per sota de la mitjana europea

A l’Estat la xifra se situa en els 521 punts, a la UE en els 528, i a l’OCDE en els 533


La comprensió lectora dels escolars de l’Estat continua per sota de la mitjana de la Unió Europea i la dels països de l’OCDE. Així es desprèn del darrer Estudi Internacional de Progrés en Comprensió Lectora (PIRLS), que recull dades fins al 2021. El treball s’ha dut a terme amb estudiants de quart de primària de 57 països i és la primera gran avaluació internacional publicada després de la pandèmia.

Mentre els alumnes espanyols aconsegueixen de mitjana 521 punts, a la UE la xifra se situa en els 528 punts i a l’OCDE en els 533. La mitjana espanyola suposa un descens de set punts respecte a l’anterior estudi (PIRLS 2016), i els investigadors han vinculat aquesta baixada amb l’impacte que el coronavirus ha tingut sobre els centres educatius.

I és que la publicació apunta un descens gairebé generalitzat de la comprensió lectora respecte al cicle anterior de l’estudi, trencant la tendència a l’alça que es registrava des de l’any 2006, primer any en què l’Estat va participar-hi. La mitjana espanyola ha passat dels 528 punts als 521. Aquesta baixada és similar a la que han registrat països com Eslovàquia (-6 punts) i Portugal (-8) i per sota d’altres com Alemanya (-13 punts), Finlàndia (-17), Israel (-20) o Letònia (-30).

L’estudi també ha posat sobre la taula una correlació entre el temps en què han estat tancats els centres escolars a conseqüència de la Covid-19 i la caiguda del rendiment, amb una disminució de 0,11 punts per dia lectiu de tancament. En el cas d’Espanya, dels gairebé set punts que cau el rendiment global, prop de cinc punts s’explicarien pel tancament dels centres educatius durant 45 dies lectius.

Sentit de pertinença al centre

A banda, les conclusions de l’informe també han assenyalat que en el conjunt de la Unió Europea, el 56% dels alumnes tenen un alt sentit de pertinença al centre, cosa que significa que se senten acceptats, estimats i connectats amb els altres i que pertanyen a la comunitat. A la mitjana dels països de l’OCDE el percentatge és del 57%. En aquest sentit, els investigadors han indicat que un alt sentit de pertinença incideix positivament en el rendiment.

D’altra banda, el 81% del professorat espanyol ha declarat estar molt satisfet amb la seva professió, el percentatge més alt dels països de l’OCDE i la UE que participen en l’estudi. El 18% ha indicat estar una mica satisfet i l’1% poc satisfet. A la mitjana de l’OCDE, el 51% dels docents indica estar molt satisfet, el 40% una mica satisfet i el 9% poc satisfet. A la UE, aquests percentatges són, respectivament, del 50%, el 40% i el 10%.

Impacte del context social, econòmic i cultural

D’altra banda, l’estudi ha mostrat que el rendiment es veu en part condicionat pel context social, econòmic i cultural de l’alumnat. Així, a més nivell, millors puntuacions en el conjunt dels països. A Espanya, tot i això, aquesta diferència és de les menys importants de l’estudi (62 punts), per sota de Finlàndia (67 punts), Noruega (69 punts) o França (80 punts). Entre els països amb més desigualtats hi ha Turquia (117 punts) i Bulgària (122 punts).

La diferència de rendiment entre noies i nois és significativament menor a l’Estat: elles obtenen de mitjana dos punts més que ells. En el total de la UE la xifra és d’11 punts més per a les noies i a l’OCDE les estudiants de sexe femení se situen 13 punts per sobre.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article