Inicien un projecte per ajudar a descartar teràpies pseudocientífiques en el tractament de trastorns autistes

La Fundació Villablanca de Reus coordina el programa, que oferirà eines per a afectats, professionals i familiars


La Fundació Villablanca de Reus coordina un projecte internacional per ajudar a descartar teràpies pseudocientífiques en el tractament de l’autisme. Quatre entitats europees participen en el programa Autherapies, que oferirà un paquet formatiu gratuït de continguts digitals en diferents idiomes dirigits a afectats del trastorn de l’espectre autista (TEA), professionals i familiars. Aquestes eines es basaran en evidències científiques i permetran millorar la tria de tractaments per aquests trastorns en funció de cada cas. La desinformació de la societat i l’escassa formació específica per aquests trastorns són dos dels motius que han impulsat el projecte, que s’allargarà durant tres anys i és finançat pel programa Erasmus+.

Des de la Fundació Villablanca asseguren que “la situació de partida és preocupant”: “Mentre creix la prevalença dels trastorns de l’espectre autista (amb una mitjana de l’1% entre la població europea), els serveis d'atenció al col·lectiu afectat són limitats i sovint les intervencions les fan professionals no especialitzats, fins i tot a països més desenvolupats”, asseguren.

Les quatre entitats europees implicades en el programa Autherapies van començar a treballar plegades aquest setembre amb la detecció de necessitats de les persones afectades pel trastorn de l’espectre autisme. Concretament, es tracta de l’European Platform for Rehabilitation de Bèlgica, la Medical University of Silèsia de Polònia, la Fundazione Institut de Sordi di Torino ONLUS d’Itàlia i la reusenca Associació Programes Educatius Open Europe.

Les investigadores del programa alerten que a escala europea, el 70% dels infants amb autisme reben tractaments basats en medicines i teràpies alternatives sense base científica, mentre que el 50% reben tractaments biològics i el 30% restant estan sotmesos a teràpies psicològiques que tampoc tenen evidència científica.

Tot plegat pot comportar “un risc” per als afectats, ja que sovint es basen en components biològics que no són supervisats per professionals de la medicina. “El que volem és que les persones aprenguin a distingir què és una teràpia científica per a l’autisme, que no es cura, i que puguin seleccionar la més adequada per a segons quina persona, perquè no totes són iguals per a tothom”, ha remarcat el coordinador de Recerca i Formació de Villablanca, Rafael Martínez.

La formació que es crearà en el marc del projecte es planteja com un aprenentatge adaptat a diferents nivells, i personalitzat. D'aquesta manera, s'acostarà la formació digital a les persones adultes, especialment en el cas de persones amb autisme i les seves famílies. A més, les persones que facin la intervenció sanitària o educativa podran millorar les competències professionals i la qualitat en l’atenció que presten.

El projecte s’allargarà fins al 2025 i compta amb una ajuda de 250.000 euros per desenvolupar el contingut basat en la ciència i explicat amb un llenguatge per a tots els públics. De fet, la plataforma web també estarà adaptada mitjançant el sistema d’accessibilitat W3C, especialment per a persones amb problemes de visió, sordesa, mobilitat o salut mental.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article