ECOM considera “inacceptable” que a principis de curs s’hagi exhaurit la partida per a vetlladores

Avisa que els alumnes amb necessitats especials no poden quedar desatesos i diu que “la inclusió comença en la formació”


ECOM ha carregat contra la resposta de la directora general d’Escola Inclusiva de la Generalitat, Laia Assó, en relació amb la manca de vetlladores als centres educatius. L’entitat ha considerat “inacceptable” que la responsable del departament indiqués que aquest curs no es podrien contractar més professionals “perquè ja s’havia exhaurit la partida destinada a aquest àmbit al pressupost”. ECOM ha advertit que els infants amb necessitats especials “no poden quedar desatesos” i ha exigit a Educació que incrementi el finançament per atendre aquest col·lectiu. Alhora, ha recordat que el primer pas en el camí de la normalització i la inclusió d’aquestes persones es troba en la formació.

Per ECOM és “inadmissible” que el primer dia de curs les famílies coneguin aquesta reducció de recursos i que aquests no estiguin incorporats en el centre educatiu. “S’exposa a situacions angoixants a les famílies i els infants, que caldria evitar”, ha valorat. Així mateix, l’organització considera “lamentable” que, malgrat l’augment de recursos per a l’escola inclusiva d’enguany, un curs més, s’hagin tornat a reiterar les situacions d’alumnat amb necessitats educatives especials i les seves famílies que han vist reduït el suport de vetlladores. També ha criticat que el curs hagi arrencat sense que es coneguin les hores assignades o sense que aquestes professionals s’hagin incorporat a tots els centres.

“Una escola inclusiva i de qualitat requereix d’una planificació prèvia”, ha remarcat ECOM, que considera que caldria “informar les escoles i les famílies prèviament a l’inici de curs per poder tenir marge de resoldre les possibles incidències i evitar així patiment innecessari”.

També ha assenyalat que és imprescindible dur a terme una avaluació dels recursos i del sistema educatiu i establir metodologies que ajudin a promoure un canvi d’enfocament alineat amb l’escola inclusiva. Així, l’entitat insisteix en la necessitat de promoure la formació i l’acompanyament sobre atenció a la diversitat en els claustres, així com difondre i donar a conèixer bones pràctiques i metodologies d’atenció a la diversitat.

La federació ha fet referència a les dades que es desprenen del Radar ECOM 2022, l’informe de vulneracions de drets de les persones amb discapacitat física i orgànica que l’entitat elabora anualment. Les dades mostren que durant el 2022 van detectar-se 290 vulneracions. Onze van estar relacionades amb el dret a l’educació i tres d’elles amb problemes d’accessibilitat. El 56% d’aquestes tenien a veure amb els recursos d’acompanyament a l’alumnat, com és el cas de la negació o el no oferiment d’hores suficients del servei de vetlladores escolars i de monitòries per a activitats escolars. La resta, un 44%, estaven vinculades amb adaptacions del sistema educatiu, especialment pel que fa als currículums educatius i les activitats de lleure educatiu.

Les dades també han indicat que el principal agent vulnerador ha estat l’administració autonòmica (56% dels casos). En el 44% dels casos restants les vulneracions han estat comeses per personal dels centres educatius.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article