Acord per a una millor detecció del maltractament infantil

Ensenyament i Benestar Social i Família signen un protocol d'actuació

En la lluita contra el maltractament infantil, els departaments d'Ensenyament i de Benestar Social i Família tenen el propòsit de seguir reforçant les eines per a la detecció, així com treballar per a fer una correcta valoració dels factors de risc en la infància i l'adolescència. En aquest sentit, el professorat és un col·lectiu clau en la detecció de maltractaments, tant per la seva funció d'observador dels infants en la seva interacció amb altres companys o companyes o amb les seves famílies, com també perquè la comunicació diària amb l'alumne afavoreix que l'infant pugui explicar què li passa amb una sensació de seguretat, ajuda i protecció. Els centres educatius són un dels espais on els infants desenvolupen una part important de la seva activitat i de la seva socialització i el coneixement de la seva situació familiar és clau a l'hora de prevenir, detectar i ajudar als nens i les nenes amb necessitats no cobertes pels seus progenitors. Per això és tan important la detecció de factors de risc o de desatenció familiar des de les llars d'infants, escoles o instituts.
 

El Departament d'Ensenyament farà difusió d'aquest protocol entre tots els centres educatius del nostre país, oferirà als professionals de l'educació un llistat d'indicadors i de factors de risc, amb un llenguatge adreçat als professionals de tots els àmbits –no només als de protecció– i a la ciutadania en general, que permetran detectar millor situacions de maltractament o de risc de patir-ne. Les observacions fetes pel professorat poden ser introduïdes al simulador que el Departament de Benestar Social i Família té disponible a la seva web, per determinar si el risc de maltractament és lleu, moderat o greu. El nivell de risc apareixerà a partir d'introduir diferents observacions sobre l'aspecte físic de l'alumne, l'aspecte emocional, el seu comportament, el nivell de desenvolupament o d'aprenentatge, la relació amb els seus pares i el context social, familiar i personal en què es troba l'infant o l'adolescent.
 
Un capítol important del protocol és el del procediment o circuit a seguir en cas de detectar una situació de maltractament o de risc. Si el risc detectat és lleu o moderat, es contactarà amb els serveis socials bàsics de la zona on viu l'alumne per tal de fer un treball que pugui resoldre la situació detectada. En cas que el risc detectat sigui elevat, l'escola contactarà immediatament amb la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (DGAIA) a través del telèfon 900 300 777 i es posaran en marxa els dispositius necessaris per protegir a l'infant o l'adolescent. En aquest cas, el centre també ho comunicarà a la Fiscalia de Menors i al Jutjat de Guàrdia. El protocol també estableix com ha de ser la derivació a l'hospital de referència si es tracta d'una situació de maltractament físic o d'abús sexual.
 
El protocol que s'ha signat avui també estableix com fer seguiment dels casos, i la necessària col·laboració i coordinació entre els Departaments, així com el procediment que s'ha de seguir en cas que la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència hagi d'intervenir i garantir la protecció d'un infant, recollint-lo al mateix centre educatiu, un fet que ha de ser sempre l'últim recurs.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article