Consells per a sobreviure a les onades de calor

Quan les temperatures s'enfilen es bo aplicar alguns consells per millorar el nostre benestar.

Quan les temperatures són anormalment altes , la calor excessiva pot ser un perill per a la salut. Les temperatures molt extremes i l'excés de calor produeixen una pèrdua de líquids i de sals minerals (clor, potassi, sodi, entre altres) necessaris per a l'organisme. Aquest fet pot agreujar una malaltia crònica o provocar deshidratació i esgotament. Si l'exposició a temperatures tan elevades es perllonga, es pot patir un cop de calor, que és una situació que pot acabar sent greu.

Enguany, uns 300 professionals s'incorporaran aquest estiu a l'atenció primària de salut per reforçar, principalment, l'activitat als centres de les zones turístiques. En concret, es tracta de 111 metges, 104 infermers i 84 auxiliars administratius, que donaran suport a 25 equips d'atenció primària de les regions sanitàries Girona, Tarragona i Terres de l'Ebre, en 37 centres o consultoris locals. El Pla d'actuació per prevenir els efectes de les onades de calor sobre la salut (POCS) de la Generalitat està actiu des de l'1 de juny i fins al 30 de setembre.

Què heu de fer en cas d'onada de calor?

A casa: 
- Tanqueu les persianes de les finestres on toca el sol directament durant les hores de sol.
- Obriu les finestres de casa per refrescar-la durant la nit.
- Estigueu-vos a les estances més fresques;
- Utilitzeu algun tipus de climatització per refrescar-vos i refrescar l'ambient (ventiladors, aire condicionat, ventalls, entre altres). Si no teniu aire condicionat, mireu de passar com a mínim dues hores al dia en llocs climatitzats (biblioteques, cinemes, etcètera).
- Refresqueu-vos sovint amb dutxes o tovalloles amarades d'aigua.

Al carrer
- Porteu una gorra o un barret.
- Utilitzeu roba lleugera (com la de cotó), de colors clars i que no sigui ajustada.
- Procureu caminar per l'ombra, estar sota un para-sol quan sigueu a la platja i descanseu en llocs frescos del carrer o en espais tancats que estiguin climatitzats.
- Porteu aigua i beveu-ne sovint.
- Mulleu-vos una mica la cara i, fins i tot, la roba:
- Vigileu en els trajectes amb cotxe durant les hores de més sol i mai no hi deixeu els infants o a persones fràgils amb les finestres tancades.

Limiteu l'activitat física durant les hores de més calor:
- Eviteu sortir a les hores del migdia, que és quan fa més calor, i
- Reduïu les activitats intenses.
 
Beveu força i vigileu l'alimentació:
 - Beveu aigua i sucs de fruita, fins i tot, sense tenir setNo preneu begudes alcohòliques.i
 - Eviteu els menjars molt calents i els que aporten moltes calories.

Quines són les persones que tenen més risc de patir els efectes de les onades de calor sobre la seva salut?
- Persones més grans de 75 anys.
- Persones amb determinades circumstàncies socials (viure soles, pobresa, etc.).
- Persones amb discapacitats físiques o psíquiques i limitacions de mobilitat o autocura.
-  Nadons.
-  Persones amb hipertensió arterial, diabetis, malalties cardiovasculars, malalties respiratòries (MPOC, bronquitis), malalties renals, malaltia de Parkinson, malaltia d'Alzheimer, obesitat o altres de cròniques;
- Persones que prenen medicaments especials (tranquil·litzants, antidepressius, psicòtrops o diürètics).
- Persones amb problemes mentals i de conducta deguts al consum de substàncies psicoactives o d'alcohol.
-  Els infants més petits
-  Persones que realitzen un activitat física intensa.
-  Persones que hagin de romandre o fer activitat física a l'aire lliure (incloses les activitats laborals).

Més consells al Canal Salut de la Generalitat de Catalunya. 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article