El 112, accessible a persones sordes

S'inicia una prova pilot amb una APP per a telèfons intel·ligents que permet una comunicació ràpida, fàcil i intuïtiva de les persones sordes amb el telèfon d’emergències 112.


El Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència 112 Catalunya (CAT112), Telefónica i FESOCA, han signat un conveni per iniciar una prova pilot amb una APP per a telèfons intel.ligents que permet una comunicació ràpida i molt fàcil i intuïtiva de les persones sordes amb el telèfon d’emergències 112. El conveni ha estat signat avui a Barcelona pel conseller d’Interior, Ramon Espadaler, el director general de Telefónica a Catalunya, Kim Faura, i el president de FESOCA, Antonio Martínez.

El telèfon d’emergències 112 centralitza totes les trucades d’emergències que afecten a la policia de la Generalitat, els Bombers de la Generalitat, el Sistema d’Emergències Mèdiques, Agents Rurals i Protecció Civil de Catalunya. El telèfon d’emergències funciona les 24 hores del dia els 365 dies de l’any, és gratuït i comú a tota la Unió Europea.

Telefónica, dins de la seva col·laboració amb el CAT112, va desenvolupar una APP per a telèfons intel·ligents que permetés a les persones sordes comunicar una emergència amb les mateixes condicions que una persona no sorda que pugui parlar amb els operadors del telèfon d’emergències.

Per això s’ha desenvolupat una APP basada en pictogrames que recullen les principals i més comunes emergències que fan que els ciutadans truquin al Telèfon 112. Els pictogrames, que també inclouen vídeos en llengua de signes per saber a què es refereixen, estan agrupats en tres apartats: policials, de salvaments i extinció d’incendis i sanitàries. Als vídeos que inclou l’APP hi surt un intèrpret en llengua de signes catalana. Està previst incloure també vídeos amb un intèrpret en llengua castellana. En funció de l’idioma en que la persona usuària tingui configurat el telèfon (en català o castellà), els textos i els vídeos apareixen en una o altra llengua.

Els pictogrames, agrupats en els 3 apartats esmentats (policial, bombers i SEM) indiquen situacions com: maltractaments, agressió, baralla, desaparició, robatori, suïcidi, accident de cotxe, cotxe avariat, incendi, fuita de gas, inundació, intoxicació, no poder respirar, cremada, dolor al pit, part, ennuegament, ferida, convulsions, vòmit/mareig, febre, nen malalt, caiguda/fractura i un genèric “altre”. Cada pictograma inclou consells per minimitzar el risc mentre no arriben els serveis d’emergències.

La FESOCA, serà l’encarregada de fer la distribució entre les persones sordes i en difondrà l’ús entre aquest col.lectiu. Només les persones sordes podran ser usuàries d’aquest servei.

Un cop una persona sorda que tingui instal.lada l’APP pateixi o sigui testimoni d’una urgència com pot ser un accident de trànsit, delicte, incendi o una urgència mèdica, haurà de prémer el botó “Avisar 112” que apareix en cada pictograma.

Llavors, l’APP geolocalitza la posició del telèfon mòbil en el mapa i permet avisar al 112, surt una pantalla amb les dades introduïdes prèviament o les que vulguem introduir llavors (dades personals, de salut, i a qui avisar. Llavors ja podem avisar directament al 112 prement “Avisar 112”.

L’APP permet que l’usuari hagi carregat prèviament dades d’interès per a emergències que puguin afectar-lo:

• Dades personals: nom, edat i sexe.
• Dades de salut: si té alguna discapacitat, si pren medicació o és al.lèrgic a un medicament.
• Dades personals de a qui cal avisar en cas d’accident.


Els operadors dels centres del telèfon d’emergències 112 reben llavors una alerta en pantalla en forma de missatge escrit que indica: la posició geogràfica de l’alertant, el telèfon des d’on truca, les dades introduïdes prèviament si és el cas i el tipus d’emergència del que es tracta en funció del pictograma escollit per l’usuari.

L’operador pot interactuar també amb la persona sorda usuària amb missatges escrits que l’usuari rebrà com a SMS i podrà respondre-hi també.

Fins ara, les persones sordes podien contactar amb el telèfon 112 enviant un SMS al telèfon 679436200. També hi ha el sistema del fax (molt poc usat ja) indicant la urgència de que es tracta. La nova APP facilita l’avís de l’emergència en ser molt gràfica i intuïtiva en el seu ús, permetent que la persona faciliti dades que arribaran al telèfon 112 en el moment de la comunicació.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article