Gairebé el 40% de les reclamacions al Síndic de Greuges són de caire social

El Síndic demana a la Generalitat un canvi en la política social en la presentació del seu 'Informe Parlament 2014'

El Síndic de Greuges va presentar el dijous passat davant el Parlament el seu informe anual on es registra un fort augment de demandes per temes socials, que ja constitueixen el 38,4% de les reclamacions. Dins d'aquestes, les queixes més nombroses durant el 2014 han estat les de serveis socials, seguides de les d’infància i adolescència i les d’educació. Els temes que provoquen més controvèrsia són els relacionats amb la llei de Dependència, la renda mínima d'inserció (RMI) i les llistes d'espera sanitàries.

Suspensió de les prestacions del servei de residència de la Llei de dependència

Les modificacions introduïdes des de l’any 2010 en la configuració i el funcionament del Sistema d’Atenció a l’Autonomia i la Dependència han suposat una reducció de l’àmbit de protecció del Sistema i un retrocés en els drets i les garanties de les persones. Per aquest motiu, moltes persones dependents veuen que, malgrat que les seves necessitats s’incrementen, no poden accedir als recursos que preveu la Llei. L’exemple més clar i preocupant és la suspensió de les prestacions econòmiques vinculades al servei de residència. El Síndic ha rebut moltes queixes en aquest sentit i per això demana "fer efectius aquests drets, tot i ser conscients de la manca de compliment per part del Govern espanyol del finançament compromès".

La regularització de la Renda Mínima d'Inserció

El sistema que es deriva de les previsions normatives actuals sobre la renda mínima resulta complex i poc transparent, i genera incertesa sobre la possibilitat d’accedir efectivament a la prestació. Els problemes derivats de l’increment de les situacions de necessitat s’agreugen per la insuficiència de recursos per atendre les necessitats bàsiques.  Per això, el Síndic reclama "regular amb urgència una concepció de la renda mínima ajustada a la nova realitat social".

Mesures contra les llistes d'espera

Les llistes d’espera han motivat que el 2014 s’hagin obert quatre actuacions d’ofici. El Síndic considera que, a banda d’elaborar una nova normativa sobre procediments en llista d’espera i gestionar-la, també és imprescindible treballar tota una sèrie de qüestions relacionades que incideixen directament en les llistes d’espera i que complementen el que només n’és un aspecte (un temps d’espera màxim).

La pobresa energètica, a l'ordre del dia

El Síndic ha posat l’accent en la dificultat de fer front al pagament dels consums energètics bàsics a causa de la situació de vulnerabilitat econòmica de moltes llars. Considera que cal incidir en el reconeixement del dret als subministraments bàsics a totes les persones que compleixin els requisits per ser definides com a consumidores vulnerables segons els paràmetres que fixi la normativa de cadascun dels serveis. El Síndic considera que el cost dels subministraments dels consumidors vulnerables ha de ser assumit tant pel sistema impositiu com per les mateixes empreses prestadores i pels titulars amb consums excessius.

Les dades globals de l'informe

El nombre de queixes noves que ha rebut el Sindic ha crescut en un 7,4% en relació amb l’any anterior i un 60% en relació amb el 2010 (inici de l’actual mandat). L'organització ha portat a terme 27.211 actuacions entre queixes, consultes i actuacions d’ofici, que han afectat 53.095 persones. En un 97% dels casos en què el Síndic ha tancat amb una o diverses recomanaci­ons, aquestes han estat acceptades per l’administració o empresa supervisada, afirma l'Informe al Parlament.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article