Ensenyament exigirà competències digitals als mestres

La directora general d’Atenció a la Comunitat Educativa, Meritxell Ruiz, assegura que s’estan ultimant els requisits que es demanaran als docents


La conselleria d’Ensenyament exigirà als futurs mestres que acreditin un domini de les competències digitals, una petició en sintonia amb la instrucció als centres educatius per a què potenciïn l’ús dels dispositius mòbils.

Segons ha explicat la directora general d’Atenció a la Família i a la Comunitat Educativa, Meritxell Ruiz, en una entrevista a l’Agència Catalana de Notícies (ACN) s’estan ultimant els requisits que es demanaran als docents, no tan sols des del punt de vista tècnic, sinó també pedagògic
Un dels certificats que, per exemple, es podran presentar és l’ACTIC, un títol de la Generalitat que acredita als usuaris digitals. La directora general ha destacat el treball fet als instituts i escoles en aquest sentit, a través del programa mSchools, que en els darrers cursos ja ha format a més de 800 docents en l’aplicació de propostes didàctiques basades en la programació d’apps per telèfons mòbils i tabletes. La proposta ja ha arribat a 12.000 alumnes.
 
En l’entrevista, Ruiz equipara l’acreditació d’aquestes competències a d’altres requisits que s’ha posat als aspirants a estudiar magisteri, que ara han d’aprovar amb una mitjana de 5 els exàmens de llengua catalana i castellana. 
 
La iniciativa no agafa a la comunitat educativa per sorpresa, ja que s’emmarca en el projecte Interdepartamental de competència digital docent (PICDD) que el govern va aprobar el novembre de l’any passat amb l’objectiu de definir quins coneixements en aquest àmbit haurà de tenir el professorat no universitari i el procediment perquè el puguin adquirir o acreditar. 
 
Un projecte d'acord amb l'Estatut i les recomanacions d'Europa
 
El projecte s'emmarca en l'Estatut d'autonomia de Catalunya, que en l’article 53.1disposa que els poders públics han de facilitar el coneixement de la societat de la informació i han d'impulsar l'accés a la comunicació i a les tecnologies de la informació. 
 
A més també va en sintonia amb la Llei d'educació de Catalunya (LEC), que fixa les competències digitals dins dels principis rectors del sistema educatiu i preveu que també s'han d'incloure als currículums de les diferents etapes educatives (article 2). 
 
La mateixa llei estableix en l'article 104.2j que el coneixement de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació és una de les funcions de mestres i professors, que han de dominar com a eina metodològica. 
 
El projecte, així mateix, segueix la Recomanació 2006/962/CE del Parlament Europeu i del Consell, que fixa la competència digital com a competència clau en l'aprenentatge permanent, i s'inclou també en l'Agenda Digital per a Europa 2020, que fixa entre els seus objectius el de millora de les competències digitals.
 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article