L'ús de l'ordinador a les aules no millora els resultats acadèmics

Un estudi de l'OCDE conclou que l'utilització "excessiva" dels ordinadors "empitjora el rendiment dels alumnes"

L'OCDE ha fet públic un estudi que té com a principal conclusió que utilitzar l'ordinador a les aules no és garantia que els alumnes siguin més competents o obtinguin millors notes. De fet, l'informe constata que un "ús excessiu, empitjora el rendiment dels alumnes" i insta als governs ha invertir més en l'eficiència de l'aprenentatge de les noves tecnologies.

L'informe "Estudiants, ordinadors i aprenentatge: Connectant", amb dades del 2012 de 64 països del món però sense una anàlisi específica per regions, conclou que l'ús de les noves tecnologies a les aules no millora 'per se' les competències dels estudiants.  

La directora general adjunta d'Educació de l'OCDE, Montserrat Gomendio, assegura en aquesta mateixa línia que "el que s'ha fet fins ara, repartir ordinadors, és una cosa simplista" i que "la tecnologia mai pot suplantar un bon professor o una bona pedagogia. El pot amplificar, però no substituir".

Aquestes declaracions estan avalades pel fet que els millors resultats educatius els obtinguin països com Japó, Corea i Xangai. que pràcticament no fan ús de les tecnologies a l'aula. D'acord amb l'informe Pisa, el 42% dels alumnes de 15 anys de Corea del Sud i el 38% dels de l'urbs xinesa de Xangai utilitzen un ordinador a l'escola, davant la mitjana del 72% del conjunt dels 64 països analitzats, tots els de l'OCDE i 30 estats o economies associades.

Espanya suspèn en lectura digital

D'acord amb l'estudi de l'OCDE els alumnes espanyols són dels pitjors en lectura digital, situant-se fins i tot per sota dels estudiants de països amb resultats similars en lectura impresa. El 4,6%, un de cada 20, no són capaços de navegar per trobar la informació que necessiten i els que sí que poden perden la xarxa amb més freqüència que estudiants d'altres indrets.

Els mals resultats espanyols, malgrat la inversió en la compra d'equipament -el 2012 els centres comptaven amb un ordinador per cada dos alumnes-, es deuen a què allò que avalua l'estudi no són els coneixements tècnics, sinó les "capacitats avançades de lectura digital, com avaluar la rellevància d'un text o quins enllaços són més fiables que altres", explica un dels autors, Francesco Avvisati.  

Una de les assignatures pendents d'Espanya en aquesta matèria és la formació dels docents, és per això que la conselleria d’Ensenyament exigirà als futurs mestres que acreditin un domini de les competències digitals, una petició en sintonia amb la instrucció als centres educatius per a què potenciïn l’ús dels dispositius mòbils.



Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article